سیستم اطفاء حریق اتاق سرور

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز روز از افزون به سرور و دیتا سنتر، شرکت های متعددی اقدام به راه اندازی اتاق های سرور نموده اند. این اتاق ها با توجه به کارکرد حساس و تحمل فشار بالا نیاز به نگهداری و مراقبت دارند و باید امنیت این اتاق ها به درستی کنترل شود. آتش سوزی دیتا سنترها باعث آسیب طیف وسیعی از اطلاعات می گردد. پس همواره این امر از اصلی ترین موارد قابل رسیدگی است.

سیستم اطفاء حریق اتاق سرور (دیتاسنتر) یکی از مهم ترین سیستم هایی است که باید در هر سازمان و ارگانی راه اندازی شود. از این رو حتما باید در این زمینه با متخصصین این امر در تماس باشید و بهترین سیستم اطفاء حریق اتاق سرور (دیتاسنتر) را برای مجموعه خود خریداری کنید.

طراحی سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور چگونه است؟

برای طراحی این سیستم ها به یک سری از قوانین و استاندارد ها نیاز است. این قوانین توسط کارشناسان بررسی و پیاده سازی می گردد. ابعاد اتاق یا ساختمان، وجود یا عدم وجود سقف کاذب، روش چیدمان رک ها،روش عبور کابل ها از جمله قوانینی است که در استانداردسازی اتاق سرور موثر است. همچنین عوامل دیگری مانند دمای اتاق، نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی بسیار تاثیر گذار است.

برای پیشگیری از آتش سوزی در سازمان ها و ارگان هایی که مجهز به دیتا سنتر هستند، باید سریعا مشخصه های آتش سوزی تعیین شود تا بهترین تصمیم گیری در مورد اطفای حریق گرفته شود. برای این کار استفاده از سیستم هایی که دود را سریع کشف می کنند و بسیار فعال عمل می کنند، یکی از راه حل های اساسی برای مقابله با آتش سوزی و جلوگیری از گسترش حریق در اتاق سرور و دیتاسنتر می باشد.

مطلب پیشنهادی : سیستم اعلام حریق راهنمای خرید سال 1403

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

عوامل متعددی می تواند باعث آتش سوزی در اتاق سرور یا دیتا سنتر شود. اتصالات کوتاه در مدارهای الکترونیکی، افزایش دما، مصرف بیش از حد مجاز از جمله مواردی هستند که باعث اشتعال و حریق در اتاق سرور می شوند. با توجه به حساسیت بالای تجهیزات شبکه های کامپیوتری و با توجه به اینکه دمای بالا بدون وجود احتراق نیز می تواند به این سیستم ها صدمه بزند، وجود سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور (دیتاسنتر) ضروری به نظر می رسد.

از آنجاییکه سیستم های دیتا سنتر با کابل به هم متصل هستند، بنابراین در زمان آتش سوزی سرعت گسترش بسیار بالا خواهد بود، برای جلوگیری از وقوع حریق توسط کابل ها، استفاده از دتکتورهای خطی حرارتی بهترین گزینه برای شناسایی حریق می باشد. کابل ها عموما در کف اتاق و روی سینی های کابل قرار می گیرند. دتکتورهای خطی حرارتی که از انواع سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور (دیتاسنتر) هستند به صورت سینوسی روی سینی های کابل قرار می گیرند.

در زمان آتش سوزی در هر نقطه ای از کابل های شبکه، احتراقی رخ دهد و میزان حرارت افزایش پیدا کند، دتکتورهای خطی حرارت را مستقیما حس خواهند کرد و علامتی به پنل می فرستند و کاربران را از افزایش دما و احتراق مطلع می کنند.

در طراحی سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور (دیتاسنتر) نه تنها جلوگیری از وقوع حریق بلکه اطفاء سریع آن نیز در نظر گرفته شده است. چون امکان وقوع و گسترش سریع آتش در اتاق سرور و مراکز پایگاه داده ها وجود دارد. بنابراین استفاده از سیستم اطفاء حریق اتاق سرور مناسب یک بسیار ضروری به شمار می رود.

روش کار سیستم اطفاء حریق اتاق سرور

در این سیستم روش کار بدین شکل است که مجموعه دتکتور ها و آنالیزور ها در دو یا سه زون وارد کنترل پنل می شوند.

این ادوات پس از تشخیص حریق پیغامی را برای کنترل پنل ارسال می کنند.

تجهیزات اعلام حریق کنترل پنل در صورت دریافت سیگنال از یک زون سیستم های هشدار دهنده را فعال می سازد.

پس از دریافت سیگنال دوم سیستم های هشدار ثانویه را فعال کرده و پس از 30 ثانیه گاز را در محیط رها می سازد.

دلیل این تاخیر خروج افراد حاضر در اتاق و همچنین امکان قطع در صورت عدم وجود حریق است.

ویژگی ها و اجزای سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

  • سیستم اعلام حریق اتاق سرور :

در لوله کشی اتاق های سرور باید از لوله هایی با جنس گالوانیزه استفاده نمود، همچنین برای کابل ها باید از کابل های نسوز ونویزگیر استفاده نمود.

  • کنترلر مرکزی یا پنل اصلی سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور:

پنل کنترل کننده شامل قسمت های مختلف است که از مدل آدرس پذیر استفاده می کند به این گونه که این مدار به زون های مختف جهت اعلام حریق فرمان می دهد. به همین ترتیب زون ها مسئول اطفای حریق اتاق سرور را بر عهده دارند.

  • دتکتورهای حرارتی و مولتی سنسور :

در اتاق های سرور به دلیل این که گردش و جریان هوا بسیار زیاد است از دکتورهای تشخیصی حرارتی، دود و مولتی سنسور استفاده می شود. این دتکتورها قابلیت این را دارند بعد از گذشت 5 تا 8 ثانیه به عنوان سیستم اعلام حریق فعالیت کنند.

  • سیستم مکنده دود :

این مکنده قابلیت این را دارد که Obs 0.005  در هر نقطه ای مکش و اندازه گیری کند، اگر اندازه بیش از این باشد، سیستم آلارم می زند و هشدار می دهد.

  • سیستم های هشدار دهنده صدا :

آژیر اعلام حریق، در دو روش با صدا یا نوری (فلاشر) عمل می کند و به افراد هشدار آتش سوزی می دهد.

  • سیستم برق اضطراری :

بهترین پیشگیری قبل از آتش سوزی اتاق سرور این است که از سیستم برق اضطراری استفاده کند. این سیستم یکی از بهترین ها برای امنیت اتاق سرور است.

چرا دژ صنعت ؟

شرکت دژ صنعت آرمان با 3 دهه فعالیت و سابقه درخشان از سال 1379 شروع به فعالیت در عرصه واردات سیستم اعلام و اطفاء حریق از کمپانی های مطرح آمریکایی و اروپایی نموده است.

این شرکت با بهره گیری از کادر مهندسی متخصص و با تجربه دراین زمینه و در زمینه بازرگانی موفق به ایجاد یک پکیج از خدمات مانند مشاوره، طراحی، تامین تجهیزات، اجرا و سرویس و نگهداری سیستم اعلام و اطفا حریق در پروژه های مختلف دولتی و خصوصی و همچنین پروژه های بزرگ نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، نیروگاهی، ساختمانی و .. شده است.

در واقع هدف ما از سال ها فعالیت دراین زمینه رسیدن به این نقطه است که بتوانیم به سطحی از ایمن سازی تمام ساختمان ها در زمینه آتش سوزی برسیم که در هیچ موقعیت جغرافیایی از مملکت عزیزمان جان هیچ هم وطنی در اثر آتش سوزی از بین نرود و هیچ انسانی مجبور به پرداخت هزینه های گزاف بابت آتش سوزی نشود.

نوشته های مرتبط

سیستم اطفاء گازی FM200

سیستم اطفاء حریق FM200

دتکتور آشکارساز دود VLF

دتکتور آشکارساز دود VLF

سیستم اعلام و اطفاء حریق کتابخانه

فهرست
WhatsApp chat