اطفاء حریق گاز CO2

آتش سوزی برای ادامه سوختن به اکسیژن، سوخت و گرما نیاز دارد. با از بین بردن یکی از این سه عنصر، می توان آتش سوزی را مهار کرد. در حالی که برخی از عوامل اطفاء گرمای آتش را کاهش می دهند، یک سیستم اطفاء حریق CO2 اکسیژن را برای اطفاء حریق از بین می برد. هنگامی که سیستم اعلام حریق دود یا حرارت را تشخیص می دهد، آنگاه ماده CO2 را در فضای محافظت شده آزاد می کند. سطح CO2 در فضا به سرعت افزایش می یابد زیرا سطح اکسیژن به سرعت کاهش می یابد و باعث خاموش شدن آتش می­شود.

دی­اکسیدکربن گازی است غیرقابل احتراق، بی­بو، غیرسمی، سنگین­تر از هوا و عایق جریان الکتریکی می­باشد. گاز CO2 هنگام تغییر فاز (بخوانیم تغییر حالت مایع به گاز) گرمای قابل توجهی را جذب می­کند لذا این خاموش کننده می­تواند نقش سرد کننده را ایفا نماید. اساساً گاز CO2 در تصرف­هایی مورد استفاده قرار می­گیرد که نیروهای انسانی دارای رفت آمد محدود می­باشند یا ابداً نیروی انسانی حضور ندارد.

از دیگر خصوصیات گاز CO2 این است که باعث خسارت به مواد و تجهیزات موجود در محیط حریق نمی­شود لذا در مواردی که مواد یا تجهیزات با ارزش دچار حریق شده­اند، بسیار مناسب­تر از آب و پودر است.

ویژگی ها

کاربردها

فهرست
WhatsApp chat