اجرای سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق

در ارتباط  بااجرای سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق چه می دانید؟ آیا می دانید اجرای سیستم های اطفاء حریق برای بسیاری از صنایع واجب است؟ بسیاری از انبار ها که محصولاتی قابل اشتعال در خود نگه می دارند، نیاز به سیستم اعلام و اطفاء حریق دارند. بسیاری از آپارتمان ها و واحد های تجاری نیاز به سیستم اعلام حریق دارند. در صورتی که سیستم اعلام و اطفاء حریق در یک واحد مسکونی و یا تجاری نصب نشده باشد، می تواند عواقب زیادی به بار بیاورد. 

سیستم اعلام و اطفاء حریق چیست؟

سیستم اعلام و اطفاء حریق راهی برای جلوگیری از آتش سوزی و مهار آتش به حساب می آید. هر ساختمانی چه اداری و چه مسکونی باید دارای سیستم اعلام و اطفاء حریق باشد. 

عملکرد صحیح سیستم اطفاء حریق اهمیت بالایی دارد. اتفاق هایی همانند اتصالی در برق و یا سهل انگاری های انسانی، اتفاق هایی همانند برخورد صاعقه می تواند منجر به آتش سوزی ساختمان ها بشود. بنابر این اجرای سیستم اطفاء حریق امروزه در هر ساختمانی از ملزومات به حساب می آید. با توجه با آمار و ارقام متاسفانه سالیانه شاهد این موضوع هستیم که به دلیل سهل انگاری بسیاری از افراد حوادث تلخی روی می دهد و آتش هایی مهار نشدنی باعث دیدن خسارت های جانی و مالی زیادی شده است. سیستم اعلام و اطفاء حریق سیستمی است که در آن با تجهیزات ویژه ای، یک آتش سوزی قبل از آنکه آسیب هایی جدی وارد کند، شناسایی و در همان دم خاموش می شود. 

همانطور که گفتیم برای بعضی از مکان ها نیاز به سیستم اطفا حریق بسیار ضروری تر است. یکی از این مکان ها که شاید کمتر به آن اشاره شده است نصب و اجرای اطفاء حریق اتاق سرور است. با بروز آتش سوزی علاوه بر میلیاردها تومات هزینه مالی برای فرد آنچه که بیشتر اهمیت دارد و از بین می رود، اطلاعات موجود است که ممکن است هرگز دیگر نتوان آن را برگرداند.

اجرای سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق

با افزایش ساخت و ساز در شهر های بزرگ کشور، کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران، رویکردی ایمن ساز داشته اند و در مقابل حریق اقدام به ایجاد الزامات قانونی کرده اند. این الزامات قانونی برای نصب و بکارگیری تجهیزات اعلام و اطفای حریق بوده اند. به همین ترتیب گامی مثبت در جهت گسترش فرهنگ ایمنی و رسیدن به جامعه ای امن تر برداشته شده است. هدف از نوشتن این مقاله این است که اطلاعات عمومی شما را درباره ی سیستم های اطفاء حریق تا حدی افزایش بدهیم.

> در ارتباط با کنترل پنل اعلام و اطفا حریق چه می دانید؟

اعلام حریق

امروزه روند توسعه و پیشرفت علوم مهندسی به حدی زیاد است که می توان اماکن تجاری و مسکونی را با استفاده از تجهیزات مناسب ضد حریق امن نمود. وقتی می توانیم با کمترین هزینه ها اقدام به تامین امنیت یک واحد مسکونی و یا تجاری بکنیم، چرا اینکار را هر چه سریع تر انجام ندهیم و خیال خودمان را از لحاظ برقراری امنیت در هنگام آتش سوزی راحت نکنیم. همیشه گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است. یک سییستم اعلام حریق ساده با حداقل هزینه ی نصب اولیه می تواند خانه و یا انبار شما را از گزند و آسیب آتش سوزی های احتمالی مصون نگه دارد. 

سیستم اعلام حریق چیست؟

تجهیزاتی که وظیفه ی کشف و آشکار سازی حریق را بر عهده دارند، سیستم های اعلام حریق هستند. سیستم های اعلام حریق می توانند به اشکال مختلفی محل وقوع آتش سوزی را کشف کرده و به آتش نشانی ها اطلاع بدهند. سیستم ها اعلام حریق در زمانی که متوجه ی آتش، دود و یا حرارت بشوند شروع به فعالیت می کنند. آژیر می کشند و یا با چراغ چشمک زن به اطرافیان خبر می دهند که یک آتش سوزی در حال وقوع است. 

انواع سیستم های اعلام حریق

سیستم های اعلام حریق به دو دسته تقسیم می شوند. سیستم اعلام حریق متعارف و سیستم اعلام حریق آدرس پذیر که در ادامه به توضیح مختصری درباره ی هر کدام از این دو سیستم می پردازیم. 

سیستم اعلام حریق متعارف

سیستم های متعارف از نوع قدیمی تر سیستم های اعلام حریق هستند. در سیستم اعلام حریق متعارف چندین دتکتور و شستی قرار دارند. این دتکتور ها و شستی ها یک منطقه از ساختمان را پوشش می دهند. سپس در قالب یک مدار به یکدیگر می پیوندند و به تابلوی کنترل مرکزی متصل می شوند. به همین ترتیب هر مدار نماینده ی یک منطقه است. تجهیزات کشف می توانند به صورت شاخه ای و یا به صورت شعاعی نصب شده باشند. هر تابلوی کنترل مرکزی متعارف می تواند 2،4،8،12،16 مدار و یا بیشتر داشته باشد.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

اصول کشف و پیدا کردن محل آتش سوزی در این سیستم های اعلام حریق همانند سیستم های اعلام حریق متعارف است. با این تفاوت که هر یک از دتکتور ها و یا شستی ها دارای آدرس منحصر بفردی هستند. که از طریق این آدرس های منحصر به فرد تابلوی کنترل مرکزی قادر به شناسایی و تایین محل دقیق آتش سوزی است. 

دژصنعت

دژ صنعت دارای بهترین متخصصان جهت مشاوره دادن به خریداران محصولات اطفاء حریق است. در این مقاله سعی شد که تا حدودی شما را با انواع و اقسام سیستم های اطفاء حریق آشنا کرد. دو دسته سیستم اطفاء حریق داریم که در این مقاله به صورت مختصر ساختار هر کدام از آنها شرح داده شد. امیدواریم توانسته باشیم آگاهی شما را برای یک خرید مطمئن افزایش داده باشیم. اگر هنوز تخصص لازم برای انتخاب و خرید محصولات اطفاء حریق ایده خودتان را ندارید، می توانید با دژ صنعت در تماس باشید. نیاز های خودتان را مطرح کنید و با توجه به نیاز های خود و محیطی که قصد نصب ابزار های اطفاء حریق در آن را دارید اقدام به خرید بنمایید.

خدمات دژصنعت در حوزه سرویس و نگهداری، شامل مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی است که به منظور آماده‌ به‌ کار نگه‌ داشتن سیستم در سطح عملیاتی مطلوب صورت می‌پذیرد. 

اجرای سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق

واحد اجرا و راه‌اندازی سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق دژصنعت متشکل از تیم‌های متخصص و مجربی می‌باشد که انجام دقیق‌ترین و حساس‌ترین پروژه‌های صنعتی و ساختمانی را در رزومه کاری خود دارند. همچنین راه‌اندازی طیف وسیعی از برندهای مختلف با پروتکل‌های مربوطه در زمره توانایی‌های تیم‌های اجرایی این شرکت می‌باشد.

خدمات دژصنعت آرمان در حوزه اجرای سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق عبارتند از:

  • اجرا و راه‌اندازی سیستم‌های اعلام حریق متعارف، آدرس‌پذیر و هوشمند
  • اجرا و راه‌اندازی سیستم‌های اعلام حریق بی‌سیم (Wireless)
  • اجرا و راه‌اندازی سیستم‌های F&G
  • اجرای کلیه سیستم‌های اطفای حریق آبی، شامل Stand pipe، Sprinkler و Water Mist
  • اجرای کلیه سیستم‌های اطفای حریق گازی شامل FM200، CO2 و Inert Gas
  • اجرای کلیه سیستم‌های اطفای حریق فوم

مطلب پیشنهادی : سیستم اعلام حریق راهنمای خرید سال 1403

نوشته های مرتبط

مشاوره سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق

سرویس و نگهداری

طراحی سیستم اطفاء حریق

فهرست
WhatsApp chat