سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

محصولات ما

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

همواره در بحث حفاظت از حریق شناسایی دقیق محل حریق دغدغه اصلی طراحان و بهره برداران بوده است چرا که زمان، پدیده مهمی در حفاظت از حریق می باشد و در این حالت است که استفاده از سیستم آدرس پذیر موضوعیت پیدا می کند.

در سیستم های آدرس پذیر هر تجهیز دارای یک آدرس واحد می باشد و با استفاده از کنترل پنل مرکزی می توان برای هر دتکتور یک اسم (به عنوان مثال دتکتور آبدارخانه طبقه ششم) مشخص کرد که این خصوصیت در تصرف های مسکونی بزرگ، بیمارستان ها و… مفید خواهد بود.

تفاوت عمده سیستم های اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر در نحوه پیکربندی و فناوری به کار گرفته در آن ها می باشد، ولی عملکرد دتکتور در هر دوی آن ها یکسان است. ولی در سیستم اعلام حریق هوشمند (سیستم آدرس پذیر آنالوگ) اساس عملکرد دتکتورها بر پایه ریزپردازنده است.

در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر آنالوگ، دتکتور  همیشه در حالت فعال قرار گرفته است و هر سیگنالی که از سمت تابلوی کنترل مرکزی ارسال می شود را دریافت کرده و به آن واکنش نشان می دهد. یعنی در این سیستم حالت هشدار و عدم هشدار وجود ندارد. دتکتور ها داده ها را به عنوان سیگنال ورودی در اختیار ریزپردازنده های تابلوی کنترل مرکزی قرار می دهند.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

کابل کشی در سیستم اعلانم حریق آدرس پذیر به صورت لوپ (حلقوی)است که این نوع کابل شی سبب اطمینان از نگاه مداری می شود چرا که هرگاه به هر دلیلی مدار از یک نقطه ای قطع شوند سیستم در حالی که خطای مدار باز را بر روی کنترل پنل مرکزی مانیتور می کند به وظیفه خود که کشف حریق است ادامه می دهد. پیکربندی سیستم اعلام حریق هوشمند نیز مشابه سیستم های آدرس پذیر می باشد.عملکرد سیستم به این صورت است که دتکتورها با نظارت پیوسته محیط، اطلاعات را به تابلوی کنترل مرکزی ارسال می کنند، تابلو نیز بر اساس تنظیمات نرم افزاری که از پیش تعیین شده است، واکنش مناسبی نشان می دهد.

در این نوع سیستم ها بهتر است به جای استفاده از کلمه دتکتور از کلمه سنسور استفاده کنیم چرا که دائماً با کنترل پنل مرکزی در ازتباط هستند یعنی مقادیر را به طور پیوسته در اختیار تابلوی کنترل مرکزی قرار می دهند و تابلوی مرکزی بر اساس مقادیر از قبل مشخص شده تشخیص می دهد که وضعیت عادی یا غیر عادی است.

برتری دیگر این نوع سیستم ها از نگاه سرویس و نگهداری است چرا که در سیستم های دیگر جهت سرویس و نگهداری بایستی کلیه تجهیزات را مورد پایش و سرویس قرار دارد ولیکن در این نوع سیستم هر دتکتور در صورتی که نیاز به سرویس و نگهداری داشته باشد، خود آن تجهیز به صورت اتوماتیک یک سیگنالی سرویس و نگهداری به کنترل پنل مرکزی ارسال می کند و این خصوصیت سبب صرف جویی در زمان می شود و همچنین اطمینان عملکرد سیستم را بالا می برد.

مزایای سیستم اعلام حریق هوشمند

  • برای هر حسگر می توان حساسیت منحصر به فردی انتخاب کرد
  • حسگرها را می توان به صورت ممتد و پیوسته نظارت کرد و مورد آزمایش قرار داد.
  • تغییرات محیطی که بر حسگرها تاثیر بگذارند، قابل جبران کردن هستند.
  • هشدارها طی چند مرحله در قالب پیش هشدار و هشدار اصلی عمل می کنند.
  • سیستم اعلام حریق هوشمند، تقریبا هیج خطایی ندارد
  • سیستم قابلیت اتصال به سایر سیستم های امنیتی و حفاظتی ساختمان را دارد.
  • سیستم اعلام حریق هوشمند، واکنش بسیار سریعی دارند.
  • هزینه نگهاداری و تعمیرات نسبتا پایینی دارند.
  • از طریق صفحه کلید می توان برنامه ریزی انجام داد.
  • امکان اتصال به رایانه و کنترل نرم افزاری آن نیز وجود دارد

تماس با مشاوره تخصصی 02166564685

فهرست
WhatsApp chat