پنل اعلام و اطفا حریق

کنترل پنل 1+3 کنتک در سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک دارای 3 زون اعلام و یک زون اطفاء کاربرد دارد و مطابق با استاندارد اروپایی EN12094-1 طراحی و تولید شده است

کنترل پنل اعلام و اطفا حریق دارای 3 زون کشف حریق و 1 زون اطفاء حریق می باشد که این 3 زون می تواند به صورت گیت های منطقی با یکدیگر ترکیب شوند و در حالت پیش فرض 2 زون به صورت گیت منطقی AND با یکدیگر ترکیب شده اند یعنی اینکه بایستی 2 زون حریق را کشف کند تا کنترل پنل فرمان اطفاء را صادر کند.

لازم به ذکر است زمانیکه کنترل پنل در حالت اطفاء قرار می گیرد به صورت پیش فرض تاخیر 30 ثانیه ای به صورت معکوس فعال می شود که این امر موجب ایمنی بیشتر کاربران میشود.

ویژگی ها

کاربردها

سیستم اطفاء اتوماتیک معمولا جهت تصرف هایی مورد استفاده قرار میگیرد که هدف حفاظت از اموال میباشد

کنترل پنل اعلام و اطفا حریق از تجهیزات حیاتی در سیستم های اعلام و اطفاء حریق می باشند و وظیفه اصلی آنها نظارت و کنترل عملیات اطفاء در ساختمان ها و مکان های گوناگون است. این پنل ها به عنوان قلب تپنده کنترلی و مرکز کنترل عمل می کنند و می توانند وقوع حریق، مکان آن و وضعیت دستگاه ها و تجهیزات را مشاهده و مانیتور نمایند.

در کنترل پنل اعلام و اطفا حریق، تمام وظایف توسط میکرو پروسسورها انجام می گردد و کلیه کارکردهای سیستم شامل، سیم کشی کلیه دتکتورها، شستی ها، لامپ های اعلام خبر، وسایل صوتی هشدار، منابع تغذیه و غیره به مرکز کنترل وصل می شود.

نحوه شناسایی مناطق آتش گرفته به این صورت است که، مراکز کنترل سیستم های اعلام دارای مدارهای عیب یاب بوده و به محض پیدا کردن عیوب مربوط به قطعی مدارها، قطع برق شهر، سوختگی فیوزها و …. سریعا سیگنال می فرستد و منطقه آتش گرفته شناسایی می گردد.

کنترل پنل اعلام و اطفا حریق معمولاً در دو دسته قرار می گیرند: پنل های متعارف و پنل های آدرس پذیر که به دلیل اهمیت هریک به تعریف هر کدام می پردازیم.

>> سیستم اعلام حریق راهنمای خرید و قیمت سال 1403

کنترل پنل کانونشنال یا متعارف :

این کنترل پنل ها از ساده ترین و ابتدایی ترین ها می باشند. در سیستم های متعارف، تجهیزات به صورت زون بندی نصب می شوند. سیم کشی تمام تجهیزات به کنترل پنل وصل شده و هنگام حریق زونی که دچار حادثه شده است، مشخص می گردد. اما عیبی که دارد مشخص نمی گردد که منطقه حادثه دقیقا کجا رخ داده است. هنگام استفاده از سیستم های اعلام حریق متعارف، یک ساختمان به مناطقی که دستگاه های متناسب با آن نصب شده اند تقسیم می گردد.  هر یک از این مناطق معمولا یک طبقه یا ناحیه از ساختمان را در بر می گیرد. وقتی آتش سوزی تشخیص داده شود، از سنسور سیگنالی بخ پنل فرستاده می شود. سیگنال باعث روشن شدن یک لامپ LED می شود.

کنترل پنل آدرس پذیر :

کنترل پنل اعلام و اطفا حریق آدرس پذیر بسیار پیشرفته و پیچیده هستند، پنل های آدرس پذیر قابلیت و انعطاف بیشتری دارند که می توانند کنترل و نظارت مطلوبی بر سیستم داشته باشند. این پنل ها برای مکان های بزرگ، ساختمان های اداری، و تجاری، که نیازمند ملزومات حفاظتی و ایمنی ویژه می باشند بسیار مناسب هستند.

این سیستم ها برای مکان هایی که به تشخیص فوری نیاز دارند مناسب هستند. در سیستم های آدرس پذیر به جای این که دستگاه ها و سنسور های هر محل به طور جداگانه سیم کشی شود، کل سیستم به یک یا چند حلقه متصل می شود و موقعیت مکانی هر دستگاه در پنل تعریف می شود، به این ترتیب از روی محل دتکتوری که فعال شده است می توان محل آتش سوزی را تشخیص داد.

تماس با مشاوره تخصصی 02166564685

فهرست
WhatsApp chat