سیستم اعلام و اطفاء حریق کتابخانه

کتابخانه ها علاوه بر منبع گرداوری کتاب ها شامل بخش های عمده ای از جمله بخش مربوط به مطالعه، بخش کاتالوگ ها، اتاق های کار، بخش صحافی و مکان عای عمومی باشند. ولی به هر مدل طراحی شده باشند، کتابخانه ها مشخصه های مشترکی دارند. ماده قابل اشتعالی به نام کاغذ در حجم بالا در این مکان انبار می شود.

مطلب پیشنهادی : سیستم اعلام حریق راهنمای خرید سال 1399

سیستم اعلام و اطفاء حریق کتابخانه

سیستم اعلام و اطفاء حریق کتابخانه

 

قبل از انتخاب سیستم اعلام و اطفاء حریق کتابخانه، بهتر است کتابخانه ها در مکان هایی مستقر باشند که ساختمان آن بنا در برابر اتش مقاوم باشد. در هنگام آتش سوزی باید دیوارها، بام، کف، ستون ها و پارتیشن ها مانع عبور اتش شده و از گشترش دود و حرارت جلوگیری کنند. ماده مقاوم به آتش می تواند آتش هم بگیرد ولی در برابر آن مقاومتش را از دست ندهد. موادی که مقاومت خود را در برابر آتش از دست می دهند، می تواند باعث فروپاشی دیوارها و ستون ها شده و خرابی بیشتری به بار بیاورند. قفسه های کتاب آهنی و فولادی نمونه ای از این سازه ها هستند.

یکی از روش های خوب سیستم اعلام و اطفاء حریق کتابخانه تقسیم بندی کردن است. تقسیم بندی کلی یک ساختمان به گونه ای که آتش یا دودی که به وجود امده به همان اتاق یا قسمت محدود شود. این روش می تواند در موزه و کتابخانه اعمال شود و  هیچ محدودیتی برای حرکت بازدید کننده ها هم به وجود نیاید. عمل تقسیم بندی کردن سیستم اعلام و اطفاء حریق کتابخانه نیازمند سازه های مقاوم در برابر آتش برای کف و دیوار، دریچه های مجهز به سیستم بسته شدن خودکار یا در های اتوماتیک می باشد.

سیستم اعلام و اطفاء حریق کتابخانه می تواند به دو نوع گازی یا واترمیست باشد. اطفا حریق واترمیست یک نوع اطفاء حریق آبی است که قطرات آب تحت فشار بالا مانند ذرات مه پاشیده می شوند. درواقع اساس کار اطفاء حریق watermist ایجاد غبار اب می باشد که قطری بین 10 تا 100 میکرون دارند. در این سیستم آب تحت فشار بالا در شبکه توزیع می شود. این ویزگی سیستم واترمیست باعث می شود بر اساس گرمای نهان تبخیر آب در جذب حرارت حریق نسبت به رفتار عادی خود متفاوت باشد.

به دلیل اینکه آب به پودر تبدیل می شود، پوششی در اطراف حریق تشکیل می گردد و مانع رسیدن اکسیژن به آتش و شاتعال بیش از حد ان می گردد. ویژگی دیگر این سیستم اعلام و اطفاء حریق کتابخانه عدم خیس کنندگی و اثر مرطوبیت روی دیگر اشیاء و محیط می باشد.

نوشته های مرتبط

سیستم اعلام و اطفاء حریق سکوهای نفتی

مشاوره ، طراحی و اجرای سیستم اعلام و اطفاء حریق مخازن نفتی

سیستم اعلام حریق بی سیم

سیستم اعلام حریق بی سیم

فهرست
WhatsApp chat