کاربرد دتکتور حرارتی خطی(LHD) در تشخیص حریق پنل‌های خورشیدی

پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک نور خورشید را بعنوان منبع انرژی جذب کرده و نیروی برق تولید می‌کنند. این پنل‌ها در مناطق مسکونی و تجاری کاربرد داشته و منبعی برای تأمین انرژی تجدیدپذیر و بدون کربن محسوب می‌شوند.

امروزه محبوبیت استفاده از انرژی خورشیدی رو به افزایش گذاشته و حالا سیستم‌های تأمین انرژی خورشیدی طیف وسیعی را در بر می‌گیرد، از سیستم‌های کوچک شامل چند پنل خورشیدی برای تأمین انرژی در فضایی مسکونی تا ایستگاههای فتوولتائیک در مقیاس بزرگ یا مزارع خورشیدی که بعنوان جایگزینی برای انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی یا انرژی هسته‌ای طراحی شده‌اند تا انرژی لازم برای شبکه‌های توزیع برق را تأمین کنند.

علاوه براین پنل‌های خورشیدی بصورت گسترده روی پشت بام ساختمانهایی نظیر انبارهای بزرگ، فروشگاه‌ها، مراکز توزیع و ساختمان‌های صنعتی نصب می‌شوند تا به این طریق علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، انرژی پاک و بدون تولید کربن داشته باشند.

مزارع خورشیدی جزء سرمایه‌گذاری‌های کلان محسوب می‌شوند که هرساله میلیونها تومان برای آنها هزینه می‌شود. حجم زیاد سرمایه و زمانی که برای توسعه این مزارع صرف می‌شود دلیلی بر لزوم حفاظت از آنها در برابر حریق است تا از بروز آسیب به تجهیزات و از دست رفتن سود مورد انتظار از این سیستم‌ها جلوگیری شود.

چالش‌ها

پنل‌های خورشیدی معمولاً سیستم‌های آسیب‌پذیری در برابر حریق هستند. تا چند وقت اخیر تنها راه تشخیص حریق روی یک پنل خورشیدی، دیدن آن با چشم توسط انسان بود. به همین دلیل اغلب اپراتورها یا صاحبان پنل‌های خورشیدی با گزارش رهگذرانی که متوجه حریق شده بودند از وقوع آتش‌سوزی مطلع می‌شدند.

ریسک‌ها

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند سبب وقوع آتش‌سوزی در پنل‌های خورشیدی شوند. از جمله این عوامل عبارتند از:

  • اتصال کوتاه: جرقه حاصل از یک اتصال کوتاه ممکن است موجب آتش گرفتن وسایل اطراف شده و یا خود پنل را بسوزاند.
  • تعمیر و نگهداری: امور مربوط به تعمیر و نگهداری که تجهیزات اعلام حریق بعضاً شامل عملیاتی چون لحیم‌کاری و جوش‌کاری باشند، براحتی ممکن است سبب وقوع حریق شوند.
  • گرمای بیش از حد: تابش مفرط نور خورشید و دمای بالای محیط عواملی هستند که پنل‌های خورشیدی را مستعد گرم شدن بیش از حد می‌کند. این مسأله در مناطقی نظیر خاورمیانه و آفریقای شمالی مشکلی شایع است.
  • لانه حیوانات: در مناطقی که پنل‌های خورشیدی نصب شده‌اند وجود لانه‌ها و آشیانه‌های حیوانات اطراف که پنل را بپوشانند ممکن است خود زمینه فراهم آوردن سوخت برای حریق احتمالی باشند.

راه حل

سیستم تشخیص حریق بصورت خطی راه حلی ایده‌آل برای حفاظت از پنل‌های خورشیدی در مقابل حریق است.

دژصنعت در راستای ارائه راه حلی مناسب با در نظرگرفتن همه چالش‌های پیش‌رو در نصب و استفاده از سیستم پنل‌های خورشیدی، دتکتور حرارتی خط (LHD) را پیشنهاد می‌دهد. کابل دتکتور در این سیستم قابلیت تشخیص حرارت را در همه نقاط واقع در راستای طول خود دارد و قادر است موقعیت دقیق وقوع حریق را تشخیص دهد. این سیستم تحت تأثیر تغییرات سریع دما یا نوسانات فصلی قرار نمی‌گیرد و قابلیت هماهنگی با هر نوع کنترل پنل اعلام حریق اعم از متعارف و آدرس‌پذیر را دارد.

به منظور فراهم کردن امکان تشخیص حریق بصورت مطمئن و مقرون بصرفه، کابل دتکتور حرارت را می‌توان در راستای بالاترین  قسمت ساپورت پنل خورشیدی بصورت طولی نصب کرد.

برای حفاظت از کابل پوشش‌های مختلفی وجود دارد و پوشش نایلونی در مورد تجهیزات پنل خورشیدی توصیه می‌شود. پوشش نایلونی علاوه بر حفاظت مکانیکی، از کابل در برابر اشعه UV محافظت می‌کند.

دتکتور حرارتی خط (LHD) به دو دسته زیر در دسترس قرار دارد:

فایرلاین دیجیتال: دتکتور حرارتی خطی (LHD) دیجیتال در دماهای 68 ، 88 ، 105 و یا 185 تنظیم شده و به محض رسیدن درجه حرارت کابل به این دماها سیگنالی به کنترل پنل ارسال می‌شود.

فایرلاین آنالوگ: دتکتور حرارتی خطی (LHD) آنالوگ بصورت مستمر تغییرات دما را مانیتور می‌کند. وقتی دمای کابل به مقدار مشخصی که از قبل توسط کاربر تعیین شده، برسد سیگنالی برای هشدار حریق به کنترل پنل ارسال می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که کاربر دمایی را به منظور هشدار افزایش حرارت برای سیستم تعیین کند تا قبل از اینکه آلارم حریق فعال شود وقوع احتمالی آتش‌سوزی مورد بررسی قرار گیرد.

نوشته های مرتبط

طراحی دتکتورهای نقطه ای دودی و حرارتی در سقف های شیبدار مطابق با استاندارد NFPA72

سیستم اعلام و اطفاء حریق خزانه

کاربرد سیستم اعلام و اطفاء حریق در صنایع داروسازی

فهرست
WhatsApp chat