اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

روش های زیادی برای اطفاء حریق وجود دارد. تجهیزات اعلام حریق متنوعی اختراع شده است. در بین این روش ها استفاده از اتاق سرور در بسیاری از مجموعه ها کاربرد دارد. در این اتاق ها تجهیزات لازم برای مدیریت آتش سوزی وجود دارد. سیستم هایی که باید وقوع آتش سوزی را به سرور های آتش نشانی اطلاع دهند. و یا جریان تهویه هوا و مهار آتش به وسیله های مشابه دیگر را کنترل کنند.

مهار کردن آتش همیشه نوعی علم بخصوص داشته است. از قدیم  از زمان انسان های نخستین دغدغه هایی وجود داشت بر سر این که چگونه باید آتش روشن نمود. برای پناه بردن به جایی گرم و روشن کردن آتش راه هایی پیدا شد.

انسان ها یاد گرفتند که آب را گرم کنند و یا گوشت حیوانات را بر روی آتش بپزند. پختن گوشت مزه ی بهتری به خوراکی می داد اما انسان متوجه شد که آتش علاوه بر مزه ی خوب پاکیزگی و تمیزی هم به غذاهای پخته شده می بخشد.

راه حل هایی برای پناه بردن از سرما پیدا شد. انسان فهمید که باید در کنار آتش بخوابد تا یک، از آسیب سرما در امان باشد و دو حیوانات درنده را از خودش دور کند. آتش کم کم وارد صنعت شد ما متوجه شدیم که می توانیم با استفاده از آتش سلاح های بهتری بسازیم و یا لباس های امن تری تهیه کنیم.

آتش به شکار کردن بهتر کمک کرد و باعث شد که بتوانیم راحت تر دست به تهیه ی غذا های خود بزنیم. به همین ترتیب آتش شناخته شد و کم کم جایگاهی مقدس پیدا کرد. تا حدی که ادیانی همانند زرتشت به وجود آمد که آتش را منصوب به نیروهای الهی دانستند.

بیشتر بخوانید: بیم دتکتور چیست؟

اما کم کم متوجه شدیم که این عنصر افسارگسیخته می تواند باعث نابودی و شکست ما نیز بشود و یا حتی ما را به کشتن بدهد.

آتشی که روزگاری برای بقای ما لازم بود هم اکنون دیگر برای جان ما نوعی خطر هم به حساب می آمد.

انسان ها کم کم شروع به حمله و آغاز جنگ با خودشان کردند به همین ترتیب از آتش نیز برای شکست دادن دشمنان خود بهره بردند.

یکی از تاریخی ترین مضراتی که آتش از یک انسان به انسان دیگری وارد کرده است آتش سوزی تخت جمشید توسط اسکندر است. همانطور که پیداست انگار این عنصر هیجان انگیر که به ما حرارت و گرما می بخشد می تواند ما را به هلاکت نیز برساند.

به همین سبب کم کم علاوه بر راه هایی که باعث ایجاد آتش می شد و می شد با این راه و روش ها آتش را به خدمت گرفت راه هایی نیز برای در امان ماندن از آتش به وجود آمد.

اولین آتش نشانی در جهان در سال 1666 میلادی در انگلیس تاسیس شد و از آن زمان به بعد تجهیزات اطفاء حریق روز به روز پیشرفته تر و پیشرفته تر شدند. کم کم فهمیدیم که در سریع ترین زمان ممکن آسیب های ناشی از آتش سوزی را مهار کنیم. به همین ترتیب تجهیزات اطفاء حریق رو به روز پیشرفته تر شدند و با بروزرسانی علوم مهندسی شده تجهیزاتی برای نصب در خانه به وجود آمد. تجهیزاتی که آتش را قبل از زبانه کشیدن مهار و یا حتی خاموش می کنند.

تجهیزات اعلام حریق یکی از این تجهیزات پیشرفته است.

اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور بپردازیم؛ اتاق‌ سرور در بسیاری از مجموعه‌ها از بخش‌های مهم به‌شمار می‌روند. از این بخش برای نگهداری، تآمین انرژی و عملکرد سرورهای کامپیوتری با اهمیت تجاری و اجزای مربوط به آنها استفاده می‌شود. تجهیزات اعلام حریق سرویس‌ها و اجزای عملیاتی و محیطی در شرکت‌ها، با استفاده از اتاق‌های سرور در ابعاد و اندازه‌های مختلف، می‌توانند سرورهای کلاس سازمانی را بکار گرفته و مدیریت کنند.

هر سروری که در این بخش‌ها نگهداری می‌شود معمولاً شامل اجزای اساسی CPU می‌باشد و فاقد هرگونه وسیله نمایشی است. اما بصورت مرکزی و از طریق یک سیستم سرور اصلی که معمولا خارج از اتاق سرور قراردارد قابل دسترسی و مدیریت است. این سرور های نوعی تجهیزات اعلام حریق هستند.

بطور معمول، یک اتاق سرور کوچک ممکن است شامل حدود 10 سرور باشد، درحالیکه اتاق‌های بزرگتر می‌توانند چند صد سرور را در کل ساختمان دربر بگیرند.

صرفنظر از اندازه آنها، اتاقهای سرور بمنظور فراهم کردن انرژی برق پشتیبان در مواقع ضروری، نور و تهویه مناسب هوا طراحی می‌شوند. بعلاوه، هر اتاق سرور حداقل توسط یک سرور اصلی مانیتور می‌شود.

سرورها بخش مهمی از زیرساخت IT یک مجموعه را تشکیل می‌دهند. هرگونه اختلال در زیرساخت IT می‌تواند موجب توقف عملکرد سیستم، کاهش بهره‌وری و کاهش درآمد مجموعه شود. بنابراین استفاده از سیستمی مطمئن و سریع برای تشخیص حریق امری ضروری است تا به این وسیله هنگام وقوع آتش‌سوزی، هشدار در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد.

در این رابطه بخوانید: کنترل پنل اعلام و اطفا حریق چگونه انجام می شود؟

چالش‌های کاربرد اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

فراهم‌سازی امکان تشخیص مطمئن حریق در این نوع محیط‌ها کار آسانی نیست. برای حصول اطمینان از عملکرد مؤثر و هشدارهای مناسب از طرف سیستم نصب شده، چالش‌هایی وجود دارند که در موقعیتهای مختلف ممکن است متغیر باشند. بخشی از برطرف کردن این چالش ها وظیفه ی تجهیزات اعلام حریق است.

  • تهویه هوا:

با حرکت دود و انتقال آن به داخل محیط توسط سیستم تهویه هوا – که برای خنک‌سازی تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد – کار تشخیص ممکن است برای دتکتورهای نوع متعارف مشکل شود.

  • جریان بالای هوا:

به‌منظور کمک به خنک نگه داشتن تجهیزات، اتاق‌های سرور طوری طراحی می‌شوند تا هوا در آنها آزادانه جریان پیدا کند. جریان بالای هوا نیز معمولاً موجب پراکنده شدن سریع دود می‌شود. به این ترتیب، حجم دودی که توسط دتکتورها قابل تشخیص باشد پایین آمده و تشخیص حریق با چالش روبرو می‌گردد.

  • موانع:

رک‌های سرور ممکن است مانع حرکت دود بسمت دتکتور شوند. همچنین، این امر ممکن است سیستم‌های متعارف تشخیص را با مشکل روبه‌رو کند.

  • زمان:

اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور و تشخیص زودهنگام هرگونه حادثه مرتبط با حریق، شانس مهار آتش‌سوزی را پیش از فراگیری آن افزایش می‌دهد. این امر در حفاظت از اطلاعات و دارایی‌های ارزشمند مجموعه و بقاء و استمرار آن ضروری است.

“پیشنهاد مجموعه دژصنعت آرمان برای اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور استفاده از تجهیزات مکنده میباشد”

نتیجه گیری:

برای درک بهتر سیستم های اطفاء حریق می توانید این مقاله و مقاله های مشابه دیگر در سایت دژصنعت را مشاهده کنید. مطمئنا بعد از مطالعه ی این مقالات توانایی بهتری در انتخاب و خرید تجهیزات اطفاء حریق خواهید داشت.

تجهیزات اعلام حریق برای تمام انبار های دارای اجناس مستعد آتش سوزی لازم است. اگر تجهیزات اعلام حریق مناسبی در انبار اجناس مستعد آتش سوزی خود نداشته نداریدريال ریسک بزرگی مرتکب شده اید.

انبار های دارای محصولات پارچه ای، پلاستیکی و یا برقی نیازمند تجهیزات اعلام حریق مناسب هستند. تا در صورت مواقع لزوم آتنش نشانی را از حریق اتفاق افتاده متعلع کنند.

نوشته های مرتبط

تجهیزات جانبی بیم دتکتور

تجهیزات جانبی بیم دتکتور

انواع بیم دتکتور

انواع بیم دتکتور

سیستم اعلام و اطفاء حریق سکوهای نفتی

فهرست
WhatsApp chat