دتکتور مکنده دودی

در بین تجهیزات اطفاء حریق وسیله ای به نام دتکتور مکنده دودی وجود دارد که باعث اطلاع آتش سوزی به آتش نشانان می شود. به عنوان مثال اگر نقطه ای نازک بر روی یک پارچه اتش گرفته باشد دود ناشی از آن به درون دتکتور مکنده دودی کشیده می شود.

و به همین ترتیب از ابتلای کل یک انبار پارچه ی بزرگ به آتش سوزی جلوگیری می شود. دتکتور مکنده ی دودی بسیار حساس است. کوچکترین دودی به نشانه ی آتش سوزی شناخته می شود. حتی کشیدن سیگار در زیر این مکنده ها  ممنون است.

چرا که دتکتور مکنده ی دودی با حساسیت بالای خود کوچکترین تهدیدی برای آتش سوزی را شناسایی می کند.

تجهیزات اعلام حریق برای هر انبار مستعد حریقی واجب است. گاهی اوقات خالی کوچک از سوختگی منجر به ایجاد یک آتش سوزی بزرگ و از دست رفتن بخش زیادی از دارایی های مادی می شود. نمی شود این خال کوچک را با چشم غیر مسلح تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: بیم دتکتور چیست؟

برخی از انبار ها دارای مساحت بسیار زیادی هستند و ممکن است در جای نا معلوم در پشت تمام اجناس آن انباری، نقطه ای شروع به آتش گرفتن کرده باشد. اگر این نقطه ی کوچک تشخیص داده و خاموش نشود به یک آتش بزرگ و مهار نشدنی تبدیل می شود.

چگونه باید این نقطه ی آغازین آتش سوزی را تشخیص داد؟ و از بروز یک سانحه ی آتش سوزی بزرگ جلوگیری کرد؟

امروزه با پیشرفت تجهیزات مهندسی شده می توان ابزار های مفیدی برای مهار کردن آتش سوزی و حتی ممانعت از آغاز آن پیدا کرد. علاوه بر پیشرفت تمام ابزار هایی که برای خاموش کردن آتش استفاده می شوند ابزار های جلوگیری از آغاز آتش سوزی هم پیشرفت های چشمگیری داشته اند.

آتش سوزی همیشه همراه با دود آغاز می شود. قبل از آنکه یک نقطه ی سرخ داغ شروع به سوختن کند و به آتشی بزرگ تبدیل بشود از خودش دود کوچکی ساطع می کند.

ممکن است بر اثر تمرکز نور خورشید بر روی نقطه ای اشتعال زا و یا برخورد آتش ته سیگار به مواد انبار نقطه ای داغ شده و همین سرآغاز یک آتش سوزی بزرگ بشود. پس برای جلوگیری از تبدیل شدن یک نقطه ی داغ کوچک به یک اتش سوزی بزرگ نیاز به تجهیزاتی هوشمند احساس می شد.

رفته رفته بر اثر پیشرفت علم و تکنولوژی و خب تقاضای زیاد برای تولید تجهیزات اطفاء حریق، دتکتور های مکنده ی دودی به وجود آمدند. دستگاه هایی که به دود حساس هستند و بر روی سقف خانه و یا انبار نصب می شوند.

دتکتور مکنده ی دودی از تبدیل شدن یک نقطه ی آتشین کوچگ به یک آتش سوزی بزرگ جلوگیری می کند. این دتکتور ها همانند نگهبان های همیشه گوش به زنگی هستند که بیست و چهار ساعت شبانه روز نگرانی شما از بابت به آتش کشیده شدن سرمایه را برطرف می کنند.

به همین ترتیب درصد به آتش کشیده شدن انباری که دارای دتکتور مکنده ی دودی می باشد بسیار پایین می آید.

دتکتور مکنده دودی

یکی دیگر از انواع دتکتورهای دودی، دتکتور مکنده دودی می باشد که می توان گفت حساس ترین نوع دتکتورهای دودی می باشد که در این مقاله قصد داریم به تحلیل نحوه عملکرد آن بپردازیم.

دتکتور مکنده دودی براساس مکانیسم آنالیز هوا عمل می کند بدین صورت که هوا تصرف مورد حفاظت را از طریق سوراخ های نمونه گیری مکش می کند و سپس پس از عبور از فیلتر، وارد محفظه آنالیز هوا شده و سپس از طریق لوله اگزاست مجدداً وارد تصرف مورد حفاظت می شود.

دتکتور مکنده دود جهت تصرف هایی که حریق پنهان دارد مانند اتاق سرورها، اتاق مخابرات و… بسیار کارآمد خواهد و همچنین جهت سایر تصرف ها مانند انبارها، موزه ها، مراکز نگهداری اسناد و… کاربرد دارد.

نکته مهم در مورد دتکتور مکنده دودی این است که پس ارزیابی تصرف بایستی طراحی توسط نرم افزار انجام شود که تمامی تولید کننده هایی که دتکتور مکنده دودی تولید می کننده نرم افزار طراحی آن را هم ارائه می دهند ولیکن جهت استفاده از نرم افزار شناخت خوب دتکتور مکنده دود و همچنین تسلط بر روی نکات طراحی این تجهیز است که در ادامه به بررسی برخی نکات طراحی می پردازیم.

  • طبق توضیحات فوق فشار هوا تاثیر بسزایی در عملکرد دتکتور مکنده دودی دارد تجهیزات اعلام حریق  لذا بایستی لوله های نمونه گیری و لوله اگزاست در تصرفی که قرار است مورد حفاظت قرار گیرد جانمایی شود.

  • در تصرف هایی که به سیستم تهویه مطبوع تجهیز می باشند بایستی سوراخ های نمونه گیری در مسیر برگشت هوا به صورت شکل زیر در نظر گرفت.

  • یک روش دیگر از طراحی دتکتور مکنده دودی، روش لوله گذاری در کابینت است که به عنوان مثال در کابینت باتری و رک ها کاربرد دارد.

  • زمانی که از دتکتور مکنده دودی جهت حفاظت از حریق درون داکت ها و یا مجرای عبوری کابل های استفاده می کنیم بایستی نوع جانمایی لوله نمونه گیری به صورت زیر باشد.

دتکتور مکنده دودی همواره دارای ملاحظات طراحی خاصی می باشد که بایستی جهت طراحی صحیح و کارآمد به دستورات سازنده رجوع کرد.

در این رابطه بخوانید: کنترل پنل اعلام و اطفا حریق چگونه کار میکند؟

نتیجه گیری

دانستن عملکرد دتکتور ها می تواند راهنمای خوبی برای استفاده از این تجهیزات باشد. زمانی که عملکرد یک وسیله ی سیستمی را می دانید در بهره برداری از آن وسیله بهتر عمل می کنید.

به توضیحات و عکس هایی که از دتکتور مکنده دودی در این مقاله هست دقت کنید. می توانید عملکرد این نوع از دتکتور را متوجه بشوید. به همین ترتیب شاید هنوز هم برای خریداری و نصب دتکتور مکنده دودی دیر نشده باشد.

خواندن این مقاله شاید بتواند نظر شما را در مورد نصب و راه اندازی دتکتور مکنده دودی تغیییر بدهد.

اگر انبار دار هستید و کالایی که نگهداری می کنید استعداد زیاد احتراقی دارد باید حتما اقدام به نصب دتکتور مکنده دودی کنید.

می توان با هزینه ای نه چندان زیاد مانع از سوختن و به آتش کشیده شدن مال و جان خود شد و به راحتی ریسک از دادن اموال خود را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

جهت مشاوره فنی و اطلاع از قیمت تجهیزات میتوانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید:
021-66564685

نوشته های مرتبط

سیستم اعلام و اطفاء حریق کتابخانه

micra

دتکتور مکنده دودی ایرسنس

سیستم اطفاء گازی FM200

سیستم اطفاء حریق FM200

فهرست
WhatsApp chat