انواع سیستم اطفاء حریق

حریق

بسیار مهم است که در هنگام آتش سوزی هر چند که باید با آتش نشانی تماس گرفت اما انواع و اقسام روش های اطفاء حریق را بلد بود. تا در صورت لزوم از بیشتر شدن و زبانه کشیدن بیشتر شعله های آتش جلوگیری کرد. ممکن است در مواقعی بسیار غیر قابل پیش بینی بنا بر دلایل بسیار بچگانه ای در محلی از خانه و یا طبیعت آتش سوزی آغاز بشود. بعد از آغاز آتش سوزی ممکن است که رفته رفته شعله های اتش مثل یک دومینو شروع به پیشرفت و پیشروی کنند. شاید با دانستن مقداری از انواع راه و روش های اطفاء حریق بتوانیم مانع از به وجود آمدن یک آتش سوزی بزرگ بشویم. و از سوختن بخش اعظمی از یک جنگل به عنوان مثال در همان ابتدای امر جلوگیری کنیم.

اما خب مسلم است که باید بدانید پیشگیری از آتش سوزی های بزرگ بسیار مهم تر از خاموش کردن آن است. در اکثر مواقع نباید کار به ایجاد اتش سوزی بکشد چه برسد به این که بعد از ایجاد آتش سوزی سعی در خاموش کردن آتش بنماییم. سعی کنید مانع از ایجاد آتش سوزی بشوید. یعنی قبل از خروج از خانه فلکه ی گاز را ببندید. و یا اینکه بعد از روشن کردن آتش در طبیعت از خاموش شدن آن در هنگام ترک طبیعت مطمئن بشوید. مثلا سعی کنید که ته سیگار را در طبیعت رها نکنید. پیشگیری همیشه بهتر است اما در صورتی که آتش سوزی رخ می دهد بهتر است انواع سیستم های اطفاء حریق را بشناسید و از آن ها برای مهار اولیه ی آتش استفاده کنید.

برای خرید و اطلاع از تجهیزات اعلام حریق با کارشناسان ما تماس بگیرید.

انواع سیستم اطفاء حریق

در این مقاله قصد داریم تا انواع سیستم اطفاء حریق را مورد بررسی قراردهیم؛ سیستم های اطفاء حریق  با توجه به نوع کاربری محیط و حساسیت های موجود در محل در انواع مختلف مورد استفاده میگیرند که در ادامه به توضیح هر یک میپردازیم:

روش های اطفاء حریق

اطفاء حریق بر پایه 3 روش انجام میشود؛ مثلث حریق شامل مواد سوختنی، حرارت و اکسیژن است و مادامی که این سه ضلع وجود داشته باشند حریق هم ادامه خواهد داشت پس برای اطفاء حریق لازم است یکی از این سه ضلع را حذف نمود.

  1. اطفاء حریق از طریق سرد کردن حریق (قطع ضلع حرارت): برای اطفا حریق درجه حرارت را به زیر نقطه اشتعال می رسانند و از این طریق موجب اطفای حریق می شوند.
  2. اطفا حریق از طریق خفه کردن حریق (قطع ضلع اکسیژن): جهت اطفا حریق، اکسیژن محیط را به حدی کاهش می دهند تا از گسترش و ادامه آتش سوزی جلوگیری شود. عملیات تقلیل اکسیژن را می توان با گاز های خنثی، از قبیل گاز کربن دی اکسید انجام داد.
  3. اطفا حریق از طریق مانع شدن یا از بین بردن مواد قابل اشتعال (جداسازی): در حریق ناشی از مایعات و گاز ها با بستن شیر اصلی مواد قابل اشتعال از بین رفته و از ادامه اشتعال جلوگیری می شود و اطفا حریق صورت می گیرد. در واقع مواد اطفای حریق یا مواد سرد کننده آتش هستند یا مواد خفه کننده و یا مواد رقیق کننده هوا می باشند.

مطالعه بیشتر >> کنترل پنل اعلام و اطفا حریق

انواع سیستم اطفاء حریق دستی:

در سیستم اطفا حریق دستی تجهیزاتی به کار برده می شود که بدون نیروی انسانی عملا کاربردی ندارند

کپسول های آتش نشانی از نمونه های رایج خاموش کننده های دستی هستند که با توجه به نوع حریق و یا کلاس آن انواع مختلفی دارند. انواع سیستم های اطفاء حریق دستی عبارتند از:

  • خاموش کننده های پودری (پودر خشک شیمیایی، پودر تر شیمیایی، پودر خشک
  • خاموش کننده های دی اکسید کربن
  • خاموش کننده های حاوی ترکیبات هالوژنه
  • خاموش کننده های حاوی کف

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک

مزایای استفاده از این سیستم عدم دخالت انسان میباشد و طریقه عملکرد آن بدین صورت است که به محض تشخیص حریق توسط تجهیزات اعلام حریق به صورت اتوماتیک فعال شده و از گسترش حریق جلوگیری کرده و در نهایت موجب اطفاء حریق میشود.

انواع سیستم اطفاء حریق اتوماتیک:

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک واترمیست (مه آب) (Water Mist)

در این سیستم با اسپری بسیار ریز آب به صورت مه و خنک سازی شعله و گاز های محیط اطراف همراه با عملیات تبخیر موجب اطفاء حریق میشود.

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک ورتکس (Vortex)

سیستم اطفاء حریق ورتکس ترکیبی از گاز نیتروژن و مه آب میباشد؛ گاز نیتروژن با کاهش اکسیژن موجود و مه آب با خنک سازی محیط اطراف موجب اطفاء حریق میشوند، عملکرد این سیستم بدین صورت است که آب در اثر فشار نیتروژن به ذرات بسیار ریز تبدیل شده (10میکرونی) و از نازل خارج میشود و در منطقه حریق پخش شده و اطفاء صورت میگیرد.

سیستم اطفاء حریق ورتکس

در این سیستم برای اطفا حریق از انواع گاز های مختلف استفاده می شود. معمولا در دیتاسنترها کاربرد دارد. از زیر مجموعه های آن می توان گازهای FM200، Co2، IG ، Novec1230 را نام برد.

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی اسپرینکلر (Sprinkler)

در این سیستم اطفاء حریق از طریق پاشش آب توسط نازل هایی که در سقف تعبیه شده انجام میگیرد به همین جهت برای استفاده از این سیستم شبکه ای از لوله کشی سقفی  و دیواری نیاز است، از این سیستم اطفا حریق در پارکینگ، مخازن نگهداری سوخت، انبار، هتل و غیره استفاده می شود.

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک پودری یا ذرات معلق آیروسل (Aerosol)

سیستم اطفاء حریق آیروسل بر پایه پودر و گاز بوده و به محض شناسایی حریق توسط سنسورها فعال شده و  به صورت مه ذرات ریز جامد را(کمتر از 10 میکرون) بر روی آتش پخش کرده و موجب اطفاء حریق میشود.

سیستم اطفاء حریق آیروسل

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم (Foam)

این سیستم با ترکیب فوم و آب از طریق نازل های لوله کشی شده در منطقه حریق پاشیده میشود و بر روی سطوح در حال اشتعال قرار گرفته و با جلوگیری از ورود هوا موجب اطفاء حریق میشود.

یستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم

در این رابطه بخوانید: اطفا حریق اتاق سرور چیست؟

نتیجه گیری

اکنون که با انواع و اقسام سیستم های اطفاء حریق آشنا شده اید می توانید ایده آل ترین سیستم اطفاء حریق را در محل مورد نظر خود نصب کنید. به همین ترتیب مقاله را یکبار دیگر بخوانید و اگر باز هم در انتخاب سیستم اطفاء حریق مورد نظر خود شک و شبهه ای داشتید می توانید با کارشناسان دژصنعت تماس حاصل بفرمایید.

دژصنعت در راهنمایی و کمک به مشتریانش از هیچ چیز دریغ نمی کند و بهترین مشاوره ی خرید را به کسانی که می خواهند سیستم اطفاء خرید مناسبی داشته باشند را ارائه می دهد.

>> بیم دتکتور

نوشته های مرتبط

آشنایی به سیستم اعلام و اطفاء حریق مناسب برای هتل ها

راهنمای خرید بیم دتکتور

خرید بیم دتکتور

موارد نصب بیم دتکتور

فهرست
WhatsApp chat