بیم دتکتور چیست

بیم دتکتور چیست ؟ مطابق استاندارد BS5839 دتکتور دودی نقطه ای حداکثر می تواند تا ارتفاع 10.5 متر نصب شود ولیکن این دتکتور به دلیل مکانیزم عملکرد که براساس انباشتگی دود عمل می کند سبب فوت وقت در کشف حریق در تصرف هایی مانند فرودگاه ها، انبارها، مراکز تجاری، کارخانه ها و… می شود و از طرفی به دلیل اینکه تصرفات مذکور دارای ارتفاعی بیش از 10.5 متر می باشد بنابراین تولیدکننده ها تجهیزی به نام بیم دتکتور را تولید کردند تا بتواند در ارتفاع بالاتری نصب و اهداف حفاظت از حریق را ارضاء نماید.

جهت مشاهده محصول بیم دتکتور کلیک کنید

مطلب پیشنهادی: سیستم اعلام حریق راهنمای سال 1403

beam

در حالت کلی بیم دتکتور ها در 3 نوع تولید می شوند:

  • نوع فرستنده و گیرنده ای

این نوع بیم دتکتور دارای یک فرستنده و گیرنده ی جدا بوده تجهیزات اعلام حریق که عملکرد آن بدین صورت است که فرستنده وظیفه ارسال اشعه مادون قرمز به گیرنده را دارد که اشعه نام برده با یک کیفیتی ارسال می شود و بر اساس کیفیتی که به فرستنده میرسد سه حالت Fire ، Fualt و Normal مشخص می شود؛ لازم به ذکر است که در این نوع بیم دتکتور مسئله تنظیم فرستنده و گیرنده چالشی مهم است چرا که پردازش بیم دتکتور بر اساس کیفیت سیگنال ارسالی بوده و بایستی فرستنده و گیرنده دقیقا روبه روی یکدیگر جانمایی شوند.

  • نوع رفلکتوری

در این نوع بیم دتکتور، فرستنده و گیرنده در یک تجهیز جانمایی شده است و در طرف دیگر تصرف، رفلکتور جانمایی میشود و نحوه عملکرد آن مانند مورد فوق می باشد.

firerey

  • نوع موتورایز

این نوع بیم دتکتور از لحاظ ساختاری مانند مورد 2 می­ باشد ولیکن بدلیل اینکه head بیم دتکتور دارای موتور بوده لذا می­توان در ارتفاعی پایین به راحتی تنظیمات ترازبندی و سایر تنظیمات مانند آستانه هشدار، تنظیم تاخیر خطا و… را انجام داد. از مهم­ترین مزایای این بیم دتکتور می­توان به در دسترس بودن کنترلر آن اشاره کرد چرا که در سایر بیم دتکتورها پس از بهره ­برداری جهت دسترسی به بیم دتکتور بایستی از بالابر استفاده کرد ولیکن در این نوع به دلیل دردسترس بودن کنترلر نیاز به استفاده از بالابر و… نمی­ باشد.

پوشش دهی بیم دتکتور:

مطابق استاندارد BS5839  هر بیم دتکتور عرض 15 متر و طول 100 متر را پوشش می دهد به عبارت دیگر یک بیم دتکتور مساحت 1500 مترمربع را تحت حفاظت خود قرار می دهد البته برخی از تولید کننده ها مانند the fire beam بیم دتکتورهایی تولید کرده اند که تا طول 160 متر را پوشش می دهند. گفتنی است که مطابق استاندارد مذکور حداکثر ارتفاع نصب بیم دتکتور 40 متر می باشد.

منابع:

کمپانی شرکت فایر بیم

استاندارد BS5839

,

نوشته های مرتبط

اطفاء حریق اماکن نظامی

سیستم اعلام و اطفاء حریق اماکن نظامی و امنیتی

سیستم اعلام و اطفاء حریق کتابخانه

سیستم اعلام و اطفاء حریق آشیانه هواپیما و محیط های پر خطر

فهرست
WhatsApp chat