دتکتور مکنده دودی ایرسنس

در این مقاله قصد داریم دتکتور مکنده دودی ایرسنس را مورد بررسی قرار دهیم؛ دتکتور مکنده دودی ایرسنس دارای یک یا چند کانال ورودی و یک کانال اگزاست است که نحوه عملکرد آن بدین صورت است که هوای تصرف توسط کانال های ورودی وارد دتکتور شده و پس از عبور از محفظه تشخیص دود مجدداً از طرق لوله اگزاست وارد تصرف می شود.

این نحوه عملکرد سبب افزایش حساسیت دتکتور می شود چرا که دتکتور دائماً هوای محیط را پردازش می کند و باعث کشف حریق – حتی در کسری از ثانیه می شود. در طراحی دتکتور مکنده دود ایرسنس بایستی به موارد زیر دقت کنیم.

  •  بایستی هنگام طراحی لوله اگزاست را در جایی، جانمایی کرد که هدف پایش تجهیزات اعلام حریق همان تصرف می باشد چرا که فشار هوای پارامتر مهمی در طراحی دتکتور مکنده دود ایرسنس می باشد. مطابق تصویر زیر چون هدف پایش سقف کاذب است لذا بایستی لوله اگزاست هم در سقف کاذب قرار گیرد.

  • حال اگر به دلایلی انجام جانمایی فوق ممکن نبود می توان دتکتور مکنده دودی ایرسنس را در سقف کاذب جانمایی کرد که در این حالت دیگر نیازی به لوله کشی جهت کانال اگزاست نمی باشد.

  • در تصرف هایی که تجهیز به دستگاه هایی تهویه هوا می باشد بایستی لوله های (سوراخ های نمونه گیری) دتکتور مکنده دود ایرسنس در مسیر برگشت هوا جانمایی شود و اینکه لوله ها عمود بر مسیر جریان هوا باشد اشتباه بزرگی است و دتکتور مکنده دودی ایرسنس پس از گذشت زمان زیادی موفق به کشف حریق می شود که دیگر کارآمد نخواهد بود.

نکته مهم: طراحی دتکتور مکنده دودی ایرسنس بایستی توسط نرم افزار pipecad انجام شود تا بتوانیم هنگام راه اندازی با هیچ گونه خطایی مواجه نشویم.

در ادامه دتکتور مکنده دودی ایرسنس تک را بررسی می کنیم. این دتکتور بایستی بصورت جدا تغذیه گردد یعنی برخلاف دتکتورهای نقطه ای تغذیه خود را از زون یا لوپ نمی گیرد لذا بایستی یک کابل دو رشته جهت تغذیه آن در نظر گرفت که ترمینال آن به صورت زیر می باشد.

دتکتور مکنده دودی ایرسنس دارای یک رله فالت، یک رله فایر یک، یک رله فایر دو و یک رله آلارم می باشد که بسته به نظر طراح و شرایط تصرف جهت ارسال سیگنال مربوطه استفاده می شود.

نوشته های مرتبط

عملکرد بیم دتکتورهای OSID

سیستم اعلام و اطفاء حریق در صندوق امانات

سیستم اعلام حریق متعارف (کانونشنال)

سیستم اعلام حریق متعارف (کانونشنال)

فهرست
WhatsApp chat