سیستم اطفاء حریق گاز CO2

سیستم اطفاء حریق گاز CO2 از گاز دی اکسید کربن برای خاموش کردن آتش استفاده می کند. این گاز دو خصوصیت ویژه ای در خاموش کردن آتش دارد. از طریق خفه کردن و سرد کردن آتش، باعث مهار آن می شود.

به دلیل خاصیت خاموش کنندگی عالی، ارزان، سریع گاز CO2 و همچنین دسترسی آسان به این گاز باعث شده است، سیستم اطفاء حریق گاز CO2 ایده آل ترین روش برای خاموش کردن و مهار آتش باشد. به همین دلیل سالیانه صدها سیستم اطفاء حریق گاز CO2 در سراسر دنیا نصب می شوند. ولی متاسفانه تعدادی از انسان ها نیز جان خود را بر اثر تخلیه این سیستم ها و تنفس گاز سمی CO2 از دست می دهند.

سیستم اطفاء حریق گاز CO2

اگر به مسائل ایمنی در نصب و استفاده از این سیستم ها توجه بیشتری شود، مرگ و میرهای ناخواسته ناشی از استنشاق این گاز نیزکاهش پیدا می کند. ایمن سازی سیستم اطفاء حریق گاز CO2 را می توان با اجرای موارد زیر تضمین کرد:

  • با نصب تجهیزات ایمنی در سیستم اطفاء حریق گاز CO2
  • ایمن سازی ساختمان ها
  • آموزش پرسنل اطفاء حریق

سیستم اطفاء حریق گاز CO2، می توانند با استفاده از حسگرهای الکتریکی، تجهیزات اعلام حریق آتش را در همان مراحل اولیه شعله ور شدن تشخیص داده و وارد عمل شوند. این سیستم به صورت خودکار فعالیت می کند، تا بلافاصله پس از تشخیص شعله های اتش وارد عملیات اطفای آن شود.

سیستم اطفاء حریق گاز CO2 با ورد گاز دی اکسید کربن به ناحیه آتش سوزی باعث خروج اکسیژن از آن منطقه می شوند و به این ترتیب اکسیژنی که باعث شعله ور شدن آتش می شود را از منطقه خارج می کنند. علاوه بر این، غلظت سوخت را کاهش می دهند و در نهایت باعث خنک شدن منطقه آتش سوزی می شوند و به این ترتیب با مجموع تاثیرات خود روی آتش، باعث مهار کامل آتش می شوند.

در اکسید کربن سال هاست که برای مهار آتش سوزی های ناشی از مایعات قابل اشتعال، حریق های ناشی از گاز و تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. در اکسید کربن به طور موثری می تواند در مهار اتش به کار گرفته شود و در کم تر مواردی که ناشی از عملکرد نادرست یا نوع حریق باشد، موثر واقع نمی شود. خواص متعددی که این گاز دارد، باعث شده است در مهار آتش بسیار موثر و کارامد باشد.

نوشته های مرتبط

سیستم اعلام و اطفاء حریق فارم بیت کوین

سیستم اعلام و اطفاء حریق در انبارها و سوله ها

سیستم اطفاء حریق اتاق سرور

فهرست
WhatsApp chat