سیستم اعلام و اطفاء حریق فارم بیت کوین

حریق

در این مقاله قصد داریم تا اطفاء حریق فارم بیت کوین را مورد؛ اساساً حریق در تاسیسات الکتریکی از اضافه­‌بار یا اتصال کوتاه شکل می­گیرد لذا با توجه به اینکه همواره در کابل جریان جاری می­باشد و هرگاه مصرف­ کننده دائم ­کار باشد و تصرف فاقد تهویه مناسب باشد دما محیط بر کابل تاثیر گذاشته و روکش‌­های کابل از بین رفته و احتمال رخ­داد اتصال کوتاه فراوان است که این اتصال کوتاه سبب آرک (جرقه) می­شود بنابراین با توجه به بار حریق تجهیزات، حریق گسترش خواهد یافت و اگر در لحظات ابتدایی بتوان حریق را کشف و سپس اطفاء انجام شود، از صدمات مالی و جانی جلوگیری خواهد شد.

مطلب پیشنهادی : سیستم اعلام حریق راهنمای خرید سال 1399

آنچه خواهیم خواند!

  • سیستم کشف و اعلام حریق شامل دتکتور ها، آژیرها، زنگ‌ها، شستی‌ها، تلفن کننده
  • سیستم اطفاء گازی شامل نوع گاز، سیلندر، تجهیزات اجرایی

با توجه به توضیحات فوق پرواضح است که در هنگام حریق با توجه به ماهیت شرایط شاهد حرارت و دود خواهیم بود و از طرفی در طراحی سیستم اطفاء اتوماتیک گاز بایستی شرایط زیر توسط کارشناس فنی ارزیابی گردد:

  1. ارزیابی ریسک حریق سقف و کف کاذب در صورت وجود
  2. ابعاد تصرف
  3. ارتفاع از سطح دریا
  4. چیدمان ماینرها
  5. نوع سیستم سرمایشی
  6. نحوه اجرای کابل­‌های تغذیه ماینرها (سینی کابل، نردبان کابل و…)
  7. فشار هوای محیط
  8. نرخ دمایی تصرف

سیستم کشف و اعلام حریق زیرساخت تاسیسات الکتریکی

از لحاظ زیرساختی سیستم کشف و اعلام حریق در دسته سیستم­‌های جریان ضعیف قرار می­گیرد لذا برای اجرای آن بایستی ملاحظات تاسیسات الکتریکی مطابق مبحث 13 مقررات ملی ساختمان یا نشریه 110 رعایت گردد.

کنترل پنل مرکزی اطفاء اتوماتیک

این کنترل پنل متعارف بوده و دارای سه زون کشف حریق و یک زون اطفاء می­باشد که به کنترل پنل 1+3 معروف می­باشد. درحالت کلی حداقل دو زون بایستی حریق را کشف و به کنترل پنل ارسال نماید تا کنترل پنل با یک تاخیر معمولاً 30 ثانیه­‌ای فرمان اطفاء را صادر کند.

شایان ذکر است که این کنترل پنل به ­صورت آدرس پذیر هم می­تواند باشد به صورتی­که در صورت نیاز یک کارت اطفاء (ماژول اطفاء) به کنترل پنل آدرس­پذیر اضافه می­گردد.

تجهیزات کشف حریق

با توجه به نوع تجهیزات موجود در تصرف مذکور سرعت بوجود آمدن دو محصول حریق یعنی دود و حرارت بیشتر می­باشد.

1- دتکتور نقطه­‌ای (Spot Detector)

دتکتورهای نقطه­‌ای انباشتگی دود را کشف می­کند به بیان دیگر بایستی دود از چنبر آن عبور کند تا بتواند سیگنال حریق را به کنترل پنل ارسال کند ولیکن با توجه کوران هوا در تصرف مذکور علمکرد این دتکتور به عنوان تنها سطح حفاظتی کافی نمیباشد و بایستی از سطح حفاظتی دیگری بهره جست. تجهیزات اعلام حریق

2- دتکتور نمونه گیر هوا (Air Sampling Aspritor)

این دتکتور باهوش ­ترین نوع دتکتور دودی برای کشف حریق‌­های پنهان می­باشد چرا که:

  • اساس عملکرد آن براساس مکش هوای محیط می­باشد.
  • دارای حساسیت قابل تنظیم می­باشد
  • دارای سطح هشدار Alret، Pre-Alarm و Alarm می­باشد
  • دارای قابلیت طراحی به صورت داخل ماینر، تابلو برق و…

با توجه به اینکه می­تواند نقاط نمونه گیری این دتکتور را در دستگاه­‌های ماینر در نظر گرفت لذا از هرگونه فوت زمانی جلوگیری می­شود و در سریعترین زمان، حریق کشف خواهد شد.

3- دتکتور حرارتی خط (Liner Heat Detector)

این دتکتور به صورت کابل می­باشد که در نرخ دمایی 68، 86 و 108 درجه سانتی­گراد تولید می­شود. مکانیسم عملکرد آن بدین صورت است که هرگاه درجه حرارتی محیط یا کابل فرضاً به 68 درجه سانتی­گراد برسد سیلیکون کابل از بین رفته و دو رشته سیم موجود در کابل اتصال کوتاه می­شود و این حالت از دید کنترل پنل مرکزی مبین حریق می­باشد.

کابل LHD به دلیل ساختاری کابل مانندی که دارد به راحتی در سینی­ها، لدرها و در واقع کنار کابل ماینرها اجرا می­گردد و با انتخاب دمایی صحیح قبل از اینکه کابل دچار اتصال کوتاه شود، در مرحله اضافه­‌بار سیگنال حریق را به کنترل پنل ارسال می­کند.

تجهیزات اعلام حریق

پس از کشف حریق توسط دتکتورها بایستی به وسیله آژیرها (آژیر فلاشر) و زنگ­ها به متصرفین اطلاع داده شود. علت استفاده از دو نوع متفاوت از تجهیزات هشداری بدین دلیل است که هرگاه یک زون حریق فعال شود، کنترل پنل دستور فعال شدن آژیر را صادر می­کند تا به متصرفین اعلام کند که سیستم حریق را تشخیص داده است و هرگاه زنگ فعال شود مبین آماده شدن (بسته به زمان تاخیری تنظیمی) ارسال دستور اطفاء می­باشد به اختصار هدف از آن تمیز دادن اعلام و اطفاء به وسیله آژیر و زنگ می­باشد.

در هنگامی که کنترل پنل آماده ارسال فرمان اطفاء اتوماتیک می­شود بایستی متصرفین اتاق را تخلیه یا وارد اتاق نشوند چرا که گاز زمانی اثر گذار خواهد بود که دارای غلظت کافی نسبت به محیط باشد که در این حالت از تابلوهای هشداری Do Not Enter یا Leave The Room استفاده می­شود که این تابلوها همزمان با زنگ فعال می­شوند.

تجهیزات دستی

گاهی اوقات پیش می­‌آید که سیستم به صورت اشتباه برای ارسال دستور اطفاء آماده می­شود که در این حالت متصرف بایستی توسط شستی Hold یا Abort فرمان توقف اطفاء را صادر کند و یا بالعکس گاهی شرایط پیش می­‌آید که متصرف زودتر از دتکتورها حریق را رویت کرده است که در این حالت با فشردن شستی Relase فرمان تخلیه گاز را صادر می­کند (برخی کنترل پنل­ها خود دارای شستی Relase می­باشند)

تجهیز آگاهی­‌دهنده

معمولاً جهت آگاهی متصرفین از دستگاه تلفن­ کننده استفاده می­شود که وقتی یکی از زون­ها فعال شود (منظور زمان قبل از ارسال فرمان اطفاء است) توسط پیامک یا تماس صوتی به مخاطبین که در تلفن ­کننده ذخیره شده‌­اند اطلاع دهد که این تجهیز به صورت سیم­کارتی هم موجود می­باشد.

پیشنهاد کارشناس:

با توجه به ارزش مالی تصرف با توجه به توضیحات فوق بهترین راه­کار جهت کشف حریق دتکتور نمونه­‌گیر هوا و دتکتور LHD می­باشد.

,

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید بیم دتکتور

خرید بیم دتکتور

موارد نصب بیم دتکتور

اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

فهرست
WhatsApp chat