سیستم اطفاء گازی FM200

همیشه برای خاموش کردن آتش راه حل های تازه ای یافت می شود. آتش و آتش سوزی می تواند عوارض جبران ناپذیر مالی و جانی فجیعی بر جای بگذارد. از همین رو دانشمندان همیشه در تلاش هستند تا بتوانند ماده هایی بهتر برای خاموش کردن آتش سانحه های آتش سوزی پیدا کنند. از همین رو باید خوب توجه داشت که ماده های جدید کشف شده بهتر از ماده های قبلی عمل کنند. گاز FM200 یکی از این گاز های جدیدی است که از آن برای خاموش کردن آتش سوزی ها استفاده می کنند. کپسول های آتش نشانی را از این گاز پر کرده و بعد با استفاده از این گاز شعله های آتش را خاموش می کنند. اما مزایای این گاز نسبت به سایر گاز های موجود در صنعت چیست و چرا این گاز نسبت به باقی گاز ها دارای خاصیت های بهتری است؟

گاز FM200 دارای خاصیت ضد رسانای الکتریکی بودن است به همین سبب جریان برق را از درون خود عبور نمی دهد. و خب در آتش سوزی های بزرگ بسیار رخ می دهد که منشا آتش سوزی جرقه های تجهیزات برقی باشد. مثلا یک نیروگاه دچار اتصالی های بزرگ شده است و سپس آتش سوزی تجهیزات آن رخ داده است. به همین ترتیب از این گاز جدید برای خاموش کردن آتش این تجهیزات برقی استفاده می کنند چرا که جریان الکتریسیته را آرام نگه می دارد و موجب انفجار های تجهیزات نیروگاهی نمی شود.

بارها و بارها پیش می آید که اتاقک های نیروگاه های کوچکی که در بین کوچه ها و حیابان ها وجود دارند اول به دلیل کهولت و دوم به دلیل فشار باری برق زیاد دچار اتصالی و سپس آتش سوزی بشوند. برای خاموش کردن این ترانس های کوچه خیابانی از گاز FM200 استفاده می شود.

پس گاز FM200 نسبت به گاز های نسل قبلی کپسول های آتش نشانی بسیار به صرفه تر و کاربردی تر است به همین ترتیب می توان گفت که اطفائ حریق با استفاده از این گاز بسیار هوشمندانه و آسان تز از همیشه شده است.

برای اطلاع از قیمت تجهیزات اعلام حریق با کارشناسان ما تماس بگیرید.

علاوه بر تغییراتی که در گاز های اطفاء حریق داده می شود. دیگر تجهیزات ضد حریق آتش نشانان همچون لباس های ضد تحریق و یا تبر هایی که برای برداشتن موانع از آن ها استفاده می شود هم روز به رو بهتر و پیشرفته تر می شوند.

مراکز آتش نشانی در سراسر جهان از زمان تاسیس اولین آتش نشانی که در سال 1666 میلادی در انگلیس تاسیس شد تا به امروز پیشرفت های حاثز اهمیت زیادی داشته است.

به همین ترتیب گاز های مورد استفاده در خاموش کردن تحریق هم تغییرات چشم گیری داشته اند.

سیستم اطفاء گازی HFC-227EA) FM-200)

FM-200® (هپتا فلوئوروپروپان) ترکیبی از کربن، فلوئور و هیدروژن (CF3CHFCF3) است. بی رنگ، بی بو و از نظر الکتریکی نارسانا است. آتش را با ترکیبی از مکانیسم های شیمیایی و فیزیکی بدون تأثیر بر اکسیژن موجود سرکوب می کند. این گاز به پرسنل اجازه می دهد تا ببینند و نفس بکشند و به آنها اجازه می دهد تا با خیال راحت منطقه آتش را ترک کنند.

گاز FM-200 دارای سمیت قابل قبولی برای استفاده در فضاهای اشغالی است که طبق قوانین برنامه سیاست جایگزین مهم (SNAP) آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) مشخص شده است. اگرچه گاز FM-200® در غلظت‌های لازم برای خاموش کردن بیشتر آتش‌ها برای انسان غیرسمی تلقی می‌شود، ملاحظات ایمنی خاصی باید هنگام اعمال و کار با گاز رعایت شود.

تخلیه FM-200® Agent ممکن است خطری را برای پرسنل ناشی از خود گاز تجزیه نشده و محصولات تجزیه شده ایجاد کند که هنگام قرار گرفتن گاز در معرض آتش و سایر سطوح داغ ایجاد می شود. قرار گرفتن در معرض گاز به طور کلی نسبت به قرار گرفتن در معرض محصولات تجزیه نگرانی کمتری دارد. از قرار گرفتن غیر ضروری در معرض گاز یا محصولات تجزیه باید اجتناب شود.

fm200

سمیت سیستم اطفاء گازی FM200

در آزمایش‌ها، سمیت حاد گاز FM-200 برابر با هالون 1301 است. گاز FM-200 از نظر حساسیت قلبی از طریق پروتکل‌های آزمایش تایید شده توسط EPA ایالات متحده ارزیابی شده است. برنامه SNAP EPA، گاز FM-200® را برای استفاده به عنوان یک عامل سیل در فضاهای اشغالی قابل قبول طبقه بندی می کند.

پاکیزگی سیستم اطفاء گازی FM200

سیستم اطفاء گازی FM-200  تمیز است، هیچ اثری باقی نمی‌گذارد، در نتیجه تمیز کردن پرهزینه پس از آتش‌سوزی را حذف می‌کند و «زمان خرابی» گران قیمت را به حداقل می‌رساند. بیشتر مواد مانند فولاد، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، برنج، و سایر فلزات و همچنین پلاستیک، لاستیک و قطعات الکترونیکی در معرض  FM-200 Agent تحت تأثیر قرار نمی گیرند.

موارد استفاده سیستم اطفاء گازی FM200

گاز FM-200® در سیستم های اطفاء گازی حریق استفاده می شود. در ظروف فولادی ذخیره می شود و با نیتروژن تحت فشار فوق العاده قرار می گیرد تا به دفع گاز کمک کند. زمان تخلیه 10 ثانیه یا کمتر است. حداکثر تراکم پر کردن ذخیره‌سازی گاز 70 پوند/فوت 3 است.

در این رابطه بخوانید: کنترل پنل اعلام و اطفا حریق چگونه کار میکند؟

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد که ویژگی هایی درباره ی گاز FM200 به اطلاع شما برسد. این گاز ویژگی های مثبت بسیار زیادی دارد که می تواند به اطفاء حریق درست و حسابی کمک شایانی به اتش نشان ها بکند.

علاوه بر آتش نشان ها که با این گاز کار راحت تری را در مهار آتش بر عهده دارند در کل هر کسی که بخواهد برای خاموش کردن آتش از این گاز استفاده کند متوجه ی سهولت و عملکرد بهتر آن در خاموش کردن آتش می شود.

این گاز سبک تر است و سرعت عمل بیشتری در خاموش کردن آتش دارد و به همین ترتیب قیمت تمام شده ی بسیار پایین تری دارد.

همانطور که در این مقاله و مقاله های قبلی هم اشاره شد استفاده از این گاز می تواند مانع از انتقال جریان الکتریکی بشود.

تصور کنید که یک منبع برقی به آتش کشیده شده است و برای خاموش کردن آن از گاز FM200 استفاده می کنیم.

به همین ترتیب زمانی که تمام یک تجهیزات برقی در زیر کف این گاز سفید می شود و آتش مهار می شود جریان برق از این گاز که اکنون به صورت کفی خامه ای بر روی آتش خوابیده است عبور نمی کند و به افراد و باقی تجهیزات برقی صدمه نمی زند.

دژصنعت می تواند برای خرید کپسول های حاوی این گاز ، بیم دتکتور (فایبربیم) و سایر تجهیزات علام حریق و سیستم اعلام و اطفا حریق کمک شایانی به شما بکند و مشاوره های درستی برای خرید این گاز در اختیار شما قرار بدهد.

نوشته های مرتبط

آلارم کاذب بیم دتکتور

طراحی و پیاده سازی سیستم اعلام و اطفاء حریق زندان

کابل LHD در سیلوهای نگهداری غلات

فهرست
WhatsApp chat