کدام ساختمان های مسکونی الزام به نصب سیستم های اعلام حریق دارند؟

آیا می دانید کدام ساختمان های مسکونی الزام به نصب سیستم های اعلام حریق دارند؟

برای خانه هایی که تعداد ساکنین آنها زیاد است و همچنین راهرو های طولانی در این ساختمان ها وجود دارد نصب سیستم اعلام حریق اجباری است. چرا که در چنین ساختمان هایی هر لحظه ممکن است در نقطه ای به دور از چشم آتش سوزی صورت بپذیرد. اگر تدابیر لازم جهت مهار آتش سوزی اتفاق نیافتد، آتش سوزی می تواند عوارض جبران ناپذیر زیادی به باز بیاورد.

به همین خاطر ساختمان های چندین و چند طبقه مغازه های دارای اجناس قابل حریق و انبار هایی که اشیاء قابل احتراق در آن ها انبار شده است نیاز به سیستم های اعلام حریق دارند.

در زمان قدیم وجود سیستم های حریق در خانه ها الزامی نبود. معمولا آتش سوزی های بزرگی رخ نمی داد. چرا که خانه های قدیمی دارای سیستم برق کشی نبودند و از طرفی برای گرم کردن خانه ها از گاز لوله کشی استفاده نمی شد.

سیستم های برق کشی و لوله کشی گاز به خانه ها هر چند در جهات بسیاری زندگی را برای ما راحت کرده است اما از جهاتی دیگر خطر زندگی در خانه های امروز افزایش یافته است.

باید دقت داشت که در صورت مسافرت حتما شیر گاز خانه را بست و حتی برق خانه را قطع نمود.

خانه های قدیمی با هیزم گرم می شدند و بخاری های هیزمی احتمال حریق کمتری داشتند.

بیشتر بخوانید: دتکتور شعله چیست؟

در صورتی که گاها آتش سوزی مهار نشده ای در خانه های قدیمی رخ می داد می شد با آب حوض هایی که در وسط حیاط بود و یا حتی آب چاه خانه به سرعت آتش را خاموش نمود.

امروز آپارتمان های بزرگی ساخته می شوند که می توانند در هر طبقه ده ها خانه را در خود داشته باشند.

این خانه ها که در هر طبقه ردیف هستند می توانند به راحتی دچار حریق بشوند و حریق خود را به خانه ی دیوار به دیوار بعدی هم انتقال بدهد.

گذاشتن کپسول های آتش نشانی و یا سیستم آب پاشی مناسب در هر طبقه از ساختمان ها چند طبقه ی امروزی امری ضروری و لازم است.

کدام ساختمان های مسکونی الزام به نصب سیستم های اعلام حریق دارند؟

در این مقاله قصد داریم ببینیم که کدام ساختمان های مسکونی الزام به نصب سیستم های اعلام حریق دارند؛ سیستم های کشف و اعلام حریق برای آگاهی سریع و به موقع از خطر آتش سوزی موثر بوده و با بهره برداری از آنها می توان پیش از آنکه محیط به شرایط بحرانی برسد، فرصت لازم را برای عملیات اطفای حریق فراهم آورد. به کمک این سیستم ها می توان تا حدود زیادی از تلفات و خسارت های ناشی از آتش سوزی جلوگیری کرد. از این رو، تجهیز ساختمان به این سیستم ها و وسایل، از عوامل اصلی حفظ جان و مال انسان ها در برابر خطرهای آتش سوزی شناخته شده است.

1-4-5-3 ساختمان ها تصرف مسکونی

سیستم های کشف و اعلام حریق باید در مکان هایی که در بندهای 3-5-4-1-1 تا 3-5-4-1-3 ذکر شده است، نصب شوند.

1-1-4-5-3 تصرف گروه (م-1)

تصرف های مسکونی که متصرفان عمدتاً به طور موقت (کمتر از یک ماه) در آن اقامت دارند، شامل موارد زیر:

الف) مسافرخانه ها و مسافرپذیرها

ب) هتل ها و متل ها، هتل آپارتمان ها

سیست های اعلام حریق که در ساختمان های مسکونی نصب می شود به دو شکل وجود دارد:

  • سیستم اعلام حریق دستی

یک سیستم اعلام حریق دستی باید در تصرف های گروه (م-1) نصب شود.

  • سیستم اعلام حریق خودکار

در ساختمان های مسافرپذیر مانند هتل ها، تجهیزات اعلام حریق مسافرخانه ها و نظایر آنها، در تمام اتاق های مهمان و کریدورها داخلی مربوط به آنها (کریدورهای داخلی ساختمان که به اتاق های مهمان سرویس می دهند)، باید یک سیستم اعلام حریق خودکار مرکزی نصب شود.

در این رابطه بخوانید: اطفا حریق اتاق سرور چیست؟

  • تابلو کنترل و سیستم برق اضطراری

در ساختمان هایی که به طور کامل مجهز به شبکه بارنده نیستند، کاشف های دودی در اتاق های مهمان باید به تابلوی کنترل در محلی که دائماً تحت نظر است، متصل باشد. همچنین در اتاق استقرار تابلوی کنترل، باید سیستم اعلام حریق دستی وجود داشته باشد.

2-1-4-5-3 تصرف های گروه (م-2)

تصرف های مسکونی شامل دو واحد مسکونی و بیشتر که متصرفان آن به طور عمده، به صورت دائم در ساختمان ساکن هستند، شامل موارد زیر:

الف) بناهای آپارتمانی

ب) اقامتگاه های غیرموقت سازمانی، مذهبی، ورزشی و نظایر آن

پ) خوابگاه ها

ت) اقامتگاه های تفریحی شراکتی

در تصرف های گروه (م-2) یک سیستم اعلام حریق دستی و سیستم اعلام حریق خودکار باید به شرح زیر نصب شود:

1- سیستم اعلام حریق دستی برای ساختمان و سیستم خودکار موضعی در واحدهای مسکونی (برای بناهای آپارتمانی) یا واحدهای خواب (برای خوابگاه ها)، در ساختمان هایی که دارای بیش از 5 طبقه بالاتر از تراز زمین باشند.

2- یک سیستم خودکار موضعی برای هر واحد مسکونی یا واحد خواب، که بیش از یک طبقه پایین تر از بالاترین تراز تخلیه خروج مربوط به آن واحد خواب یا واحد مسکونی واقع شده باشد.

3- سیستم اعلام حریق دستی برای هر ساختمانی که دارای بیش از 20 واحد مسکونی باشد. برای ساختمان هایی مانند خوابگاه ها، ملاک تعداد واحدهای خواب است.

3-1-4-5-3 تصرف های گروه (م-3)

در تصرف های مسکونی که برای مراقبت شبانه روزی از افراد به تعداد 6 الی 16 نفر (به غیر از تعداد کارکنان) استفاده شود، نصب یک سیستم اعلام حریق خودکار الزامی است.

برای خرید و اطلاع از قیمت تجهیزات اعلام حریق با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نتیجه گیری

 در این محتوا تلاش کردیم در ارتباط با اینکه کدام ساختمان های مسکونی الزام به نصب سیستم های اعلام حریق دارند؟ صحبت کنیم. در نظر داشته باشید که در صورت سکونت در یک آپارتمان چند طبقه که مساحتی زیاد دارد حتما سیستم های مهار حریق آن ها را بررسی کنید. اگر ساختمان محل سکونت شما دارای سیستم مهار حریق نیست حتما سیستمی برای ساختمان راه اندازی کنید.

بخاری های گازی را در مکانی امن نصب کنید و یا اگر در خانه شومینه دارید از قرار دادن اشیاء مستعد به آتش گرفتن در اطراف شعله های شومینه خودداری کنید. هم چنین سه راهی ها و پریز ها برق خانه را خوب بررسی کرده و مطمئن شوید که جرقه ای رخ نمی دهد.

اگر یک کارخانه و یا یک تولیدی فعال دارید که برق زیادی مصرف می کند و مثلا دستگاه های برقی بزرگی در آن گذاشته اید اتصالات برقی این تولیدی و دستگاه های آن را هر هفته بررسی کنید.

مطمئن بشوید که جریان برق بر روی زمین جاری نمی شود و به تجهیزات برقی دستگاه های برقی و یا کامپیوتری ورود پیدا نمی کند.

نوشته های مرتبط

سیستم اعلام و اطفاء حریق بایگانی و مراکز اسناد

عملکرد بیم دتکتورهای OSID

سیستم اعلام حریق متعارف (کانونشنال)

سیستم اعلام حریق متعارف (کانونشنال)

فهرست
WhatsApp chat