ایرسمپلینگ در محیط های آلوده

اعلام حریق با ایرسمپلینگ در محیط هایی با آلودگی بالا

ایرسمپلینگ

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نحوه اعلام حریق توسط ایرسمپلینگ در محیط هایی این چنینی بپردازیم؛اعلام حریق در این محیط ها با ریسک زیادی همراه است چرا که اگر اعلام حریق مناسب این فضاها انتخاب نشود دچار آلارم های کاذب میشویم و اعتماد به تجهیزات اعلام حریق از دست میرود و از آنجایی که بسیاری از کاربردهای صنعتی جزء محیطهای آلوده بشمار می‌روند و اینگونه محیطها حاوی مقادیر زیادی گردوغبار موجود در هوا، بخار، حرارت و سایر عواملی هستند که می‌توانند تشخیص حریق را با دشواری روبرو کنند.

موارد زیر از جمله کابردهایی هستند که محیطی آلوده دارند:

  • نیروگاه‌ها
  • واحدهای تولید سیمان و متریال مشابه
  • دباغ‌خانه‌ها
  • واحدهای فرآوری/ تولید محصولات
  • دفع زباله‌ و پسماند
  • واحدهای تولید کود
  • واحدهای بازیافت
  • انواع مختلف تسهیلات تولید

چالش‌ها

محیطهای آلوده سیستمهای تشخیص حریق را با چالشهای بسیاری روبه‌رو می‌کنند. ذرات گرد و غبار موجود در هوا می‌تواند اثر نامطلوبی بر عملکرد برخی از سیستمهای تشخیص حریق گذاشته و از تأثیرگذاری و قابلیت اطمینان به آنها بکاهد. بعلاوه، وجود ذرات با اثرگذاری روی طول عمر سیستم، رعایت و اجرای نکات زیادی را در ارتباط با سرویس و نگهداری ضروری می‌سازد. این امر موجب شده تا استفاده و نگهداری از سیستمهای تشخیص حریق در اینگونه محیط‌ها هزینه‌بر و گران باشد. چالشهای دیگری نیز در بسیاری از محیطهای آلوده ممکن است وجود داشته باشند. از جمله آنها می‌توان به دمای بالای محیط، رطوبت، ارتعاش و خوردگی اشاره کرد.

راهکارها

دتکتورهای مکنده دود(ایرسمپلینگ) VESDA VLI در اکثر محیطهای آلوده امکان تشخیص  عالی دود را فراهم می‌کنند. این دتکتورها درون محفظه‌ ای با درجه‌بندی IP-66 نصب می‌شوند تا از ورود آب و گرد و غبار جلوگیری شود. همچنین در صورت جانمایی صحیح دتکتور درون محفظه، امکان غلبه برا اکثر چالش‌های ناشی از محیط آلوده و مهار آنها وجود دارد.

برای اطمینان از عدم انباشتگی آلاینده‌ها در اطراف پورتها (آلاینده‌هایی که با حذف لوله‌ها ممکن است وارد دتکتور شوند)، می‌توان دتکتور را وارونه کرد بطوریکه نقاط نمونه از پایین دتکتور وارد آن شوند. این کار باعث حداقل شدن احتمال ورود ذرات آلاینده به پورتها بهنگام برداشتن لوله‌ها می‌شود.

در بسیاری از موارد می‌توان دتکتورها(ایرسمپلینگ) را بیرون از ناحیه آلوده نصب و از شبکه لوله‌کشی برای هدایت هوا از ناحیه تحت حفاظت استفاده کرد. این کار موجب می‌گردد دتکتورها نسبتاً تمیز و بدون آلودگی باقی بمانند. بعلاوه، امکان دسترسی آسان به دتکتورها بهنگام تعمیر و نگهداری به اینصورت فراهم می‌شود.

دتکتورهای(ایرسمپلینگ) VESDA VLI با انواع مختلف لوله‌های نمونه‌برداری موجود هستند تا حتی قسمتهایی با نیازمندی فراتر از لوله‌کشی استاندارد PVC را پوشش دهند. این دسته از لوله‌ها شامل موادی چون ABS با طول عمر و مقامت بیشتر در برابر مواد شیمیایی خورنده، HFT ترکیبی فاقد هالوژن و ضد آتش، لوله‌های فلزی با عمر بالا و انواع بسیار دیگری می‌شوند.

همچنین تست دود در محیط‌های آلوده می‌تواند به تعیین محل مناسب برای نصب لوله‌های نمونه‌برداری کمک کند. این کار با به حداقل رساندن میزان لوله مورد استفاده، ریسک آلودگی را کاهش داده و به صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر می‌گردد.

با استفاده از سیستم اتوماتیک نگهداری از دتکتورهای مکنده دود(ایرسمپلینگ) نظیر Blazer، که بطور منظم هوای فشرده شده را درون لوله‌ها می‌دمد، می‌توان به کاهش آلودگی و حذف آلاینده‌هایی که در مسیر لوله انباشته شده‌اند کمک کرد تا به این ترتیب سیستم از عملکرد بهینه برخودار شود.

مطالب مرتبط:
دتکتور مکنده در ساختمان های عمومی , انواع سیستم های اعلام حریقدتکتور گاز  , گاز FM200 , اطفاء گازی CO2

 

 

نوشته های مرتبط

بیم دتکتور OSID

سیستم اطفاء گازی FM200

سیستم اطفاء گازی FM200

انواع بیم دتکتور

انواع بیم دتکتور

فهرست
WhatsApp chat