دتکتور کابلی حرارتی LHD در واحدهای صنعتی تولید پارچه و منسوجات

دتکتور کابلی حرارتی LHD در واحدهای صنعتی تولید پارچه و منسوجات چیست و چه کاربردی دارد؟

برای انبار ها و یا مغازه هایی که دارای مواد اشتعال زا هستند، موادی همانند پارچه و یا پنبه و یا حتی مواد پلاستیکی استفاده از دتکتور بسیار لازم و واجب است. در این مراکز باید تجهیزات لازم جهت مهار آتش در زمان آتش سوزی نصب شده باشد.

احتمال احتراق در انبار های دارای منسوجات و پارچه های پشمی و پنبه ای به مراتب بیشتر از صنایع دیگر است به همین ترتیب این مسئله که اقدامات لازم جهت برقراری امنیت اختراقی این انبار ها را انجام دهیم از اوجب واجبات است.

یک تاجر و یا یک فروشنده ی منسوجات پارچه ای در صورت نداشتن تجهیزات ضد احتراقی لازم ممکن است خسارت های مالی و جانی جبران ناپذیری متحمل بشود. پس داشتن تجهیزات اعلام حریق برای تمام انبار های منسوجاتی لازم و ضروری است.

یکی از این تحهیزات دتکتور است در ادامه به توضیح مختصری درباره ی دتکتور های می پردازیم و می گوییم که دتکتور ها تا چه حد می توانند از بروز آتش سوزی ها بزرگ جلوگیری کنند.

دتکتور ها از ملزومات یک انبار منسوجاتی هستند و هر انبار منسوجاتی باید نصب این تجهیزات را در اولویت خودش قرار بدهد.

دتکتور چیست؟

بیم دتکتور ابزار هایی هستند که بر روی سقف نصب می شوند و بعد از رخداد حریق سریعا می توانند آتش نشانان را با خبر کنند. در واحد های صنعتی تولید پارچه انواع و اقسام منسوجات قابل احتراق در کنار یکدیگر قرار دارند. به همین ترتیب احتمال وقوع آتش سوزی بسیار بالا است. مقادیر زیادی از ماده ی قابل اشتعال همانند انباری از باروت در کنار یکدیگر انبار شده اند.

دیدن تدبیرات لازم جهت جلوگیری از اشتعال آن همه پارچه امری بسیاری ضروری و واجب است و باید حتما دتکتور ها بر روی سقف انبار های پارچه و منسوجات نصب شده باشد. کوچکترین تحریقی می تواند باعث بشود که نقطه ای از یک پارچه ی پنبه ای شروع به سوختن و دود کردن کند. این سوختگی ساده و ابتدایی ممکن است در انتهای انبار صورت بگیرد و به همین ترتیب کسی از انبار داران متوجه آن نشود. به همین منظور است که می گوییم باید حتما دتکتور مورد نیاز بر روی سقف انبار نصب بشود تا در صورت سوختن و ایجاد کمترین دودی در هر جایی از انبار بتوان به سرعت آتش نشان ها را باخبر نمود.

دتکتور کابلی حرارتی LHD در واحدهای صنعتی تولید پارچه و منسوجات

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی روش تشخیص دتکتور کابلی حرارتی LHD در واحدهای صنعتی تولید پارچه و منسوجات بپردازیم؛ صنعت پارچه یکی از صنایع مادر بوده و اساس آن تبدیل الیاف به رشته‌های نخ و سپس تبدیل نخ به پارچه است. پارچه‌ها پس از این مرحله در طرح‌ها و رنگهای مختلف آماده می‌شوند تا در لباسها و سایر منسوجات مورد استفاده قرار بگیرند.

فرایند تولید پارچه شامل طیف گسترده‌ای از الیاف، منسوجات، مواد شیمیایی و ماشین‌آلات است و در واحدهایی با اشکال و مساحت متفاوت، از واحدهای بسیار کوچک تا کارخانه‌های بسیار بزرگ، صورت می‌پذیرد.

مشابه بسیاری از صنایع تولیدی، در صنعت پارچه و منسوجات نیز ریسک‌هایی در ارتباط با حریق وجود دارد. بنابراین ضروری است از یک سیستم مناسب تشخیص حریق بمنظور حفظ جان و مال افراد و تضمین عملکرد روان و بدون توقف کارخانه استفاده شود.

کابل LHD

ریسک‌ عدم استفاده از دتکتور کابلی حرارتی LHD در واحدهای صنعتی تولید پارچه و منسوجات

فرایند تولید پارچه ریسک‌هایی منحصربه فرد در ارتباط با حریق دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • متریال قابل اشتعال

مواد و متریال موجود در صنایع پارچه و منسوجات عمدتاً اشتعال‌پذیر هستند. در این محیطها اگر حریقی رخ دهد، آتش بسرعت گسترش یافته و اثرات ویران‌کننده‌ای برجای خواهد گذاشت.

  • الیاف و گردوغبار پارچه

کرک و گردوغبار بشدت قابل احتراق هستند. ذرات معلق در هوا براحتی می‌تواند آتش گرفته و منجر به گسترش سریع حریق در سرتاسر محیط شود.

  • مواد شیمیایی اشتعال‌پذیر

رنگ و دیگر مواد شیمیایی که در کارخانه‌های تولید پارچه نگهداری می‌شوند، اغلب اشتعال‌پذیر بوده و اگر به درستی انبار و نگهداری نشوند، براحتی جرقه زده و موجب آتش‌سوزی می‌شوند.

  • ماشین‌آلات

در ماشین‌آلاتی نظیر آسیاب و نوارنقاله ممکن است حرارت ناشی از اصطکاک و یا بروز ایرادات الکتریکی موجب جرقه زدن و آتش گرفتن متریال اطراف گردد.

چالش‌های عدم استفاده از دتکتور کابلی حرارتی LHD در واحدهای صنعتی تولید پارچه و منسوجات

واحدهای تولیدی پارچه با حجم بالای نخ و گرد و غبار منسوجات مختلف می‌توانند محیط‌های پرخطری از نظر وقوع اتش‌سوزی باشند. در اینگونه واحدها سیستم متعارف تشخیص حریق ممکن است تأثیرگذاری و قابلیت اطمینان را بمیزان لازم نداشته باشد و درنتیجه با استفاده از آنها شاهد زمان زیاد پاسخ به حریق و بروز آلارم‌های کاذب باشیم.

راهکارهای موجود

دتکتور کابلی حرارتی LHD قادر است بر همه محدودیت‌های دتکتورهای متعارف غلبه کند. این سیستم بهنگام وقوع حریق پاسخی سریع و مطمئن را ارائه کرده و عملکرد آن تحت تأثیر گردوغبار و سایر آلاینده‌ها قرار نمی‌گیرد.

فایرلاین از کابل حسگر حرارت برای تشخیص تغییرات دما محیط استفاده می‌کند. وقتی قسمتی از کابل افزایش دما را در آن نقطه تشخیص دهد، سیگنالی را به کنترل پنل اعلام و اطفا حریق ارسال می‌کند. با گزارش محل دقیق وقوع آتش‌سوزی امکان بررسی حادثه و پاسخ به آن در اسرع وقت وجود دارد.

دتکتور کابلی حرارتی LHD را می‌توان در اطراف تسمه‌نقاله‌ها، قفسه‌بندیهای انبار، محفظه‌های ذخیره مواد شیمیایی و یا هر محل دیگری که ریسک وقوع حریق در آن بالاست نصب کرد.

نتیجه گیری

امیدواریم مطالعه ی این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به اندازه ی کافی از ویژگی های دتکتور ها مطلع شده اید اما می توانید برای خرید یک دتکتور ایده آل و مناسب با دژصنعت تماس بگیرید. مشاوران و کارشناسان دژصنعت توانایی منحصر به فردی در راهنمایی خریدار های محصولات اطفاء خرید دارند.

به غیر از دتکتور ها تجهیزات دیگر بسیاری هم وجود دارند که می توانند برای اطفاء حریق مناسب باشند.

می توانید تمام نیاز های خودتان را لیست کرده و بعد از مشاوره با کارشناسان دژصنعت تمام نیاز های لیست شده ی خودتان را مطرح کنید و به همین ترتیب تجهیزات اطفاء حریق خودتان را کامل تر کنید.

مقاله های کامل زیادی در مورد تجهیزات اطفاء حریق در سایت دژ صنعت نوشته شده است که پیشنهاد می شود برای مطالعه ی آن ها چند دقیقه ای وقت بگذارید تا بتوانید در هنگام خرید تجهیزات اطفاء حریق بهترین تصمیم را بگیرید.

مطالب دیگر:
گازfm200 , بیم دتکتور , دتکتور مکنده , سیستم اعلام حریق , دتکتور گاز , ایرسمپلینگ , دتکتور کابل حرارتیLHD , دتکتور شعله , کنتل پنل اعلام و اطفاء حریق , دتکتور تونلی , دتکتور مکنده

نوشته های مرتبط

سیستم اطفاء حریق گاز CO2

موارد نصب بیم دتکتور

سیستم اعلام و اطفاء حریق در انبارها و سوله ها

فهرست
WhatsApp chat