سیستم اعلام و اطفاء حریق در مدارس ، دانشگاهها و مراکز آموزشی

حریق

در ایم مقاله قصد داریم تا اطفاء حریق در مدارس را مورد بررسی قرار دهیم ؛ مدارس نیز مانند تمامی مکان های عمومی دیگر دارای ریسک حریق بالقوه هستند و از آنجایی که در این تصرف ها با کودکان و نوجوانان سر و کار داریم رعایت اصول ایمنی حریق نسبت به سایر مکان ها از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است.

مطلب پیشنهادی : سیستم اعلام حریق راهنمای خرید سال 1399

به طور عمومی اقدامات احتیاطی که در برابر حریق باید به کار گرفت در دسته بندی زیر جای می گیرند :

  • اقدامات احتیاطی پیش عملگر
  • اقدامات احتیاطی عملگر
  • مدیریت ایمنی حریق

اقدامات پیش عملگر :

به معنی اقداماتی است که به کند شدن روند سرایت حریق و دود به سایر بخش های ساختمان با استفاده از دیوارها،سقف ها و درها می انجامد. این اقدامات همچنین از سازه ساختمان در برابر ریزش سریع مراقبت می کند. وجود اقدامات پیش عملگرایانه در ساختمان ها سنگ بنای ایمنی حریق است و در تمامی ساختمان ها تا حدودی وجود دارد. درها و دیوارها چه مقاوم حریق باشند و خیر، هریک به نوبه خود در برابر اشاعه دود و حریق مقاومت می کنند، بدیهی است که استفاده از درها و دیوارهای مقاوم حریق که از ۳۰ تا ۹۰ دقیقه می توانند برابر حریق مقاومت کنند میتواند به سطح ایمنی بالاتری در ساختمان بی‌انجامد.

اقدامات عملگر :

منظور اقداماتی است که به کشف و اطفا حریق می انجامد، تجهیزات اعلام حریق بدون شک بهترین کاشف حریق انسان است که می تواند حریق را ببیند و بوی دود را تشخیص دهد اما خب ما نمیتوانیم در هر تصرف از یک انسان برای مانیتورینگ استفاده کنیم ! دیگر راهکار ما سیستم های هوشمند اعلام و اطفای حریق هستند، مانند سیستم های Water Mist برای آشپزخانه و تصرف های مجاور و یا سیستم شبکه خودکار بارنده اسپرینکلر و همچنین سیستم های اتوماتیک کشف و اعلام حریق که وجود آن ها الزامی است و از مجموعه ای از دتکتورهای دود، حرارت و . بسته به نوع تصرف طراحی و اجرا می گردد.

مدیریت ایمنی حریق :

مجموعه اقداماتی که پل ارتباطی اقدامات بالا نیز هستند، شامل تنظیم دستورالعمل روند تخلیه مدرسه به هنگام حریق، آموزش مربیان، معلمان و  سایر دست‌اندرکاران مدرسه جهت مواجهه با حریق، به وجود آوردن بستر مناسب برای افرادی که محدودیت های حرکتی و یا معلولیت دارند و.

راه­کار سیستم اعلام و اطفاء حریق مدارس :

تشخیص سریع حریق در این­گونه تصرف­ها می­تواند کمک شایانی در تخلیه متصرفین شامل دانش­آموزان (دانشحویان)، پرسنل اداری کنند چرا که عموماً افرادی با نگرش متفاوت در این تصرف­ها فعالیت می­کند لذا بعد زمان جهت ارضاء هدف حفاظت از جان از اهمیت عمده­ای برخوردار است.

شستی اعلام حریق

در این نوع تصرف بایستی در انتخاب شستی اعلام حریق مراعات خاصی را مدنظر قرار داد چرا احتمال فعال شدن مغرضانه آن فراوان است لذا بایستی به صورتی دو مرحله­ای باشد یا توسط دوربین نظارتی محل جانمایی آن کنترل گردد.

تجهیز هشدار شینداری و دیداری

در این تصرف بدلیل وجود نویز زمینه توصیه می­شود از آژیر فلاشر استفاده گردد و در تصرف­های بزرگتر از سیستم صوتی هشدار استفاده گردد.

اتاق دیتا سنتر و UPS

با توجه به سیستم اتوماسیون و پرونده های الکترونیکی سوابق دانشجویان ، اغلب نیاز به مدیریت دمای اتاق­های دیتا سنتر و UPS با استفاده از A / C و سیستم­های تهویه می­باشد که فعال بودن این سیستم­ها به دلیل ایجاد کوران هوا تشخیص دود را سخت و گاهاً با تاخیر مواجه می­کنند و از طرفی با توجه به تراکم بالای کابل­های تاسیسات الکتریکی (در سینی­ها، لدرها، کابینت باتری و رک­ها) تشخیص سریع و تعیین محل دقیق از اهمیت بالایی برخودار است و این مهم توسط دتکتور نمونه­‌گیر هوا انجام می­گردد.

سالن ورزش و آمفی تئاتر

با توجه به ارتفاع سقف این نوع تصرف­ها استفاده از دتکتور نقطه­‌ای پیشنهاد نمی­گردد چرا که از لحاظ اقتصادی و سرویس و نگهداری مرقون به صرفه نمی­‌باشد لذا بهترین انتخاب استفا از Beam Detector یا OSID می­باشد.

کلاس­های درس و سالن غذا خوری

بدلیل حضور افراد با فرهنگ و درک متفاوت در این نوع تصرف­‌ها استفاده از دتکتور نقطه‌­ای به احتمال فراوان تحت تاثیر عمل مغرضانه دانش‌­آموزان (دانشجویان) قرار خواهد گرفت لذا استفاده از دتکتور نمونه­‌گیر هوا پنهان پیشنهاد می­گردد.

آزمایشگاه­ها و کارگاه­ها

این نوع تصرف­ها بدلیل وجود مواد شیمیایی خطرناک از ریسک حریق قابل توجه­ای برخوردار است و لذا بایستی بسته به نوع آزمایشگاه و کارگاه انتخاب دتکتور انجام پذیرد.

 

 

 

,

نوشته های مرتبط

سیستم اطفاء حریق گاز CO2

آشنایی به سیستم اعلام و اطفاء حریق مناسب برای هتل ها

سیستم اعلام و اطفاء حریق در صندوق امانات

فهرست
WhatsApp chat