استفاده از دتکتور مکنده(ایرسمپلینگ) VESDA در نواحی خارج از محدوده دمای عملیاتی آن

برای جلوگیری از اتش سوزی راه ها بسیار زیادی ابداع شده است. از قدیمی ترین راه هایی که برای سیستم اعلام و اطفاء حریق ابداع شده است قرار دادن یک مامور در محل مستعد آتش سوزی است.

اگر کسی یک انبار پنبه که پارچه داشت یک نفر را مامور می کرد که شبانه روز در انبار چرخ بزند و در صورت مشاهده ی آتش سوزی یا احساس بوی سوختگی تدبیرات لازم جهت خاموش کردن آتش را ببیند.

اولین آتش نشانی در سال 1366 در انگلستان افتتحاح شد این آتش نشانی در پی سوختن یک نانوایی سلطنتی برپا شد.

از آن پس به بعد اهمیت وجود کنترل پنل اعلام و اطفاء حریق بیشتر مورد توجه قرار گرفت. به همین ترتیب روز به روز با پیشرفت صنعت تجهیزات خاموش کردن آتش هم پیشرفت کردند. بعد از انقلاب صنعتی و به وجود آمدن خودرو ها، ماشین هایی برای مراکز آتش نشانی های شهر های بزرگ فراهم شد.

آتش نشان ها به محض مطلع شدن از آتش سوزی با عجله سوار بر ماشین های بزرگ آتش نشانی می شدند. این ماشین های بزرگ توانایی حمل ده نفر را داشتند و می توانستند منبع های بزرگ اب  که برای خاموش کردن اتش است را حمل کنند.

به همین ترتیب سیستم آتش نشانی دارای خودرو های مجهز شد. و بعد در قرن هجدهم با ساخته شدن مخزن های تحت فشار مخزن هایی که با گاز های مخصوص پر می شدند برای آتش نشان ها اختراع شد که این مخزن ها را بر پشت خود حمل می کردند. آتش نشان ها این مخازن را بر پشت خود حمل می کردند و با استفاده از گاز سرد درون این مخازن آتش را خاموش می نمودند.

رفته رفته به همراه پیشرفت تکنولوژی امدن کامپیوتر ها و چیپ های هوشمند تجهیزات آتش نشانی هم پیشرفت کرد و دتکتور ها به دست آمد.

دتکتور ها ابزار های آتش نشانی به خصوصی بودند که برای اعلام حریق به کار می رفتند. همانند همان اشخاصی که در انبار های مستعد آتش سوزی قدم می زدند دتکتور ها آمدند که در صروت بروز کوچکترین نشانه ای از آتش سوزی آتش نشان ها را با خبر کنند.

دتکتور های امروزی دارای بیمه هستند. بیمه دکتور بسیار مهم است و می توان با خیال راحت از این دتکتور ها استفاده کرد و در صورت نیاز به تعمیرات با خدمات پس از فروش آن ها تماس گرفت.

دتکتور چیست؟

دتکتور دستگاهی است که بر روی سقف نصب می شود و در صورت بروز آتش سوزی آژیر کشیده و آتش نشانان را خبر می کند. در این مقاله سعی بر این است که استفاده از دتکتور ها در نواحی خارج از محدوده ی عملیاتی را برای شما تشریح کنیم. امبدواریم که بعد از خواندن این مقاله تا حدودی از سازو کار این نوع از دتکتور ها مطلع بشوید. بیمه دتکتور بسیار مهم است و کمپانی ارائه دهنده ی دکتور ها باید سلامت و کیفیت یک دتکتور را برای مدتی قابل قبول تضمین کند.

(اگر هم چنان در ارتباط با دتکتور اطلاعات بیشتری نیاز دارید به شما مطالعه مقاله بیم دتکتور (فایبربیم) را پیشنهاد می کنیم.)

استفاده از دتکتور مکنده(ایرسمپلینگ) VESDA در نواحی خارج از محدوده دمای عملیاتی آن

دتکتورهای مکنده دود(ایرسمپلینگ) VESDA در کاربردهای صنعتی وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در برخی، شرایط محیطی بشدت چالش برانگیز است. گاهی اوقات لازم است دتکتورها در نقاطی نزدیک یا بیرون از محدوده دمای عملیاتی خود نصب شوند.

استفاده از دتکتور مکنده(ایرسمپلینگ) VESDA در نواحی خارج از محدوده دمای عملیاتی آن

در این موارد طراحان اغلب به جای استفاده از دتکتورهای مکنده دود(ایرسمپلینگ) VESDA سایرتکنولوژی‌های تشخیص حریق را انتخاب می‌کنند. اگرچه در اکثر موارد نیز با نبود آگاهی و عدم رعایت ملاحظات، ممکن است دتکتورها در محفظه‌هایی تعبیه شوند که با شرایط محیطی تناسب ندارند یا در نقاطی نامناسب نصب شوند. این امر خود موجب بروز مشکلات متعدد در عملکرد دتکتور شده و عمر آن را کاهش می‌دهد.

با این وجود، همچنان راهی برای نصب دتکتورهای مکنده دود(ایرسمپلینگ) VESDA در نواحی خارج از محدوده دمای عملیاتی آنها وجود دارد بطوریکه عملکرد مناسبی نیز در محدوده پارامترهای عملیاتی خود داشته باشند.

سرمایش ترموالکتریک دتکتور مکنده

کاربرد کولینگ ترموالکتریک در خنک‌کننده‌های پرتابل (با قابلیت کاهش دما تا بیش از 20 درجه پایینتر از دمای محیط)، برای خنک ‌کردن وسایل الکترونیکی و همچنین دستگاههای کوچک، بسیار رایج است. برخی از دستگاههای الکترونیکی مورد استفاده در امور نظامی نیز بصورت ترموالکتریکی خنک‌سازی می‌شوند.

فرآیند کولینگ ترموالکتریک با اثر پلتیه (Peltier Effect) صورت می‌گیرد. تجهیزات اعلام حریق در این فرآیند، دستگاه خنک‌کننده دو وجه داشته و هنگام برقراری جریان الکتریکی DC درون دستگاه، گرما از یک طرف به طرف دیگر منتقل می‌شود. بنابراین با گرمتر شدن یک سمت، سمت دیگر آن خنک می‌شود. قسمت گرم دستگاه به یک هیت سینک (گرماگیر) متصل است و بنابراین با محیط هم‌دما می‌ماند. درحالیکه قسمت سرد افت دما داشته و تا پایینتر از دمای اتاق خنک می‌شود. در مواردی که دماهای پایینتر مورد نیاز است، می‌توان با نصب خنک کننده‌های چندگانه بصورت آبشاری (cascade)، به مقصود مورد نظر رسید.

برای خنکسازی محفظه‌های کوچکتر می‌توان از دستگاههای خنک‌کننده تک‌صفحه‌ای که عموماً با قیمتهای نسبتاً مناسب در دسترس هستند، استفاده کرد. در مورد محفظه‌های بزرگتر نیز دستگاههای پیچیده‌تر با قابلیت‌های بیشتر برای خنکسازی در بازار موجودند. این دستگاهها معمولاً دارای فن‌های کوچک در ساختار داخلی خود هستند.

استفاده از خنک‌کننده‌های ترموالکتریک برای محفظه‌های صنعتی در انواع کاربردها می‌تواند مزایای متنوع و بیشماری را را بهمراه داشته باشد. بطور ویژه، برای استفاده از دتکتورهای مکنده دود(ایرسمپلینگ) VESDA در محیطهایی با دمای بیشتر از ماکزیمم دمای عملیاتی دستگاه، می‌توان از محفظه‌ای دارای خنک‌کننده ترموالکتریک استفاده کرد.

گرمایش ترموالکتریک دتکتور مکنده

ماژول‌های ترموالکتریک بعنوان المان‌های گرمایشی نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. به این معنا که می‌توان با اتصال این مدول به دتکتورهای مکنده دود(ایرسمپلینگ) VESDA، از این سیستم‌ها در مواردی استفاده کرد که دمای محل نصب دتکتور پایینتر از محدوده دمایی توصیه شده برای آن است. این ویژگی، بخصوص در مواردی که کارکرد سیستم مستلزم برقراری چرخه دمایی باشد و یا تغییرات فصلی دما کارکرد دوبرابری را برای سیستم ایجاب کند، بسیار مفید است.

Xtralis راهکارهای مناسبی را به‌منظور کنترل گرما در دتکتورهای مکنده دود(ایرسمپلینگ) VESDA – که بایستی سالها در محیط‌های کاری نامساعد نصب و استفاده شوند – ارائه داده ‌است. بکارگیری سیستم‌های گرمایش و سرمایش ترموالکتریک برای محفظه‌هایی که تجهیزات VESDA در آنها تعبیه شده‌اند، نیازمند تجربه و تخصص فنی است تا هم از انتخاب دستگاه درست و هم از تناسب آن با کاربرد موردنیاز اطمینان حاصل گردد. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از اقدام با کارشناسان دژصنعت مشورت کنید تا بهترین راهکار اتخاذ شود.

نتیجه گیری

از خواندن این مقاله به برخی از ویژگی های دکتور های مکیده پی بردید. اما توجه داشته باشید که در هنگام خرید دتکتور حتما از بیمه دکتور مطمئن بشوید. به همین ترتیب فروشنده ی دتکتور حائز اهمیت است و باید از او درخواست کرد که تمام ضمانت ها دتکتور را به صورت دقیق به شما توضیح بدهد. بیمه دتکتور می تواند عامل تایین کننده ای در سرنوشت محل کار و یا خانه ی شما باشد. مکانی که می خواهید آن جا را از گزند آتش سوزی در امان نگه دارد، ریسک پذیر نیست. پس حتما از دتکتوری استفاده کنید که بیمه دتکتور قابل قبولی داشته باشد.

مطالب دیگر:
گازfm200 بیم دتکتور , دتکتور مکنده , سیستم اعلام حریق , دتکتور گاز , ایرسمپلینگ , دتکتور کابل حرارتیLHD , دتکتور شعله , کنتل پنل اعلام و اطفاء حریق , دتکتور تونلی , دتکتور مکنده , ایرسمپلینگ در محیط های آلوده , دتکتور مکنده در ساختمان های عمومی و دولتی , اعلام و اطفاء حریق در تاق سرور

نوشته های مرتبط

دتکتور حرارتی خطی(LHD) برای سردخانه‌ها

دتکتور مکنده در ساختمان های عمومی

دتکتور مکنده در ساختمان های عمومی و دولتی

سیستم اعلام و اطفاء حریق در صندوق امانات

فهرست
WhatsApp chat