دتکتور مکنده دودی VESDA (ایرسمپلینگ) برای کاربرد در قطارها و ماشین‌های ریلی

دتکتور مکنده دودی VESDA (ایرسمپلینگ) برای کاربرد در قطارها و ماشین‌های ریلی

قطارها و ماشین‌های ریلی شکلی از سیستم حمل و نقل محسوب می شوند که در آن جابه‌جایی مسافران و یا محموله‌های باری با حرکت قطار روی مسیر راه‌آهن صورت می‌گیرد. هر روزه قطارها در سرتاسر دنیا برای جابه‌جایی میلیونها مسافر و حمل چندین میلیون تن محموله باری ارزشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اغلب قطارهای مسافربری واگن های متنوعی از جمله به منظور استفاده مسافران، قسمت غذاخوری و فضاهای استراحت در نظر گرفته شده‌است.

مشابه همه وسایل نقلیه، ماشین‌های ریلی نیز مشمول مخاطراتی در ارتباط با حریق هستند. وقوع آتش‌سوزی در یک وسیله نقلیه ریلی و یا نزدیک به آن می‌تواند عواقب ویران‌کننده‌ای را از جمله از دست دادن جان افراد، آسیب به تجهیزات و اختلال در زیرساخت‌های مهم ریلی به همراه داشته باشد. بنابراین بکار گیری راه حلی مناسب و مطمئن برای تشخیص حریق امری ضروری است.

دتکتور مکنده دودی VESDA (ایرسمپلینگ) برای کاربرد در قطارها و ماشین‌های ریلی

ریسک‌های ناشی از دتکتور مکنده دودی VESDA (ایرسمپلینگ) برای کاربرد در قطارها و ماشین‌های ریلی

موارد زیر بعنوان ریسک‌های حریق مرتبط با ماشین‌های ریلی قابل توجه هستند:

  • مبلمان و منسوجات: مواردی نظیر صندلی‌ها، تختخواب‌ها و پرده‌ها همگی دارای منسوجاتی هستند که بهنگام وقوع آتش‌سوزی نوعی سوخت محسوب می‌شوند و موجبات گسترده‌تر شدن آتش را فراهم می‌کنند.
  • ذرات گرد و غبار و چربی: تجمع ذرات گرد و غبار و چربی در ماشین آلات و اطراف نواحی خارجی واگن های قطار نیز از جمله عواملی هستند که می تواند موجب گسترش سریع آتش سوزی شوند.
  • خطاهای مکانیکی: بروز خطاهای مکانیکی یا گرم شدن بیش از حد قطعات اغلب اوقات ممکن است باعث شروع آتش‌سوزی و انتشار آن در همه واگن‌های قطار شود.
  • سیگار کشیدن: اگرچه سیگار کشیدن در بیشتر قطارها ممنوع است، اغلب برخی مسافران با نادیده گرفتن توصیه‌ها اقدام به کشیدن سیگار در فضاهای خلوت مثل سرویس‌های بهداشتی می‌کنند. در صورتیکه فرد بعد از کشیدن سیگار به‌درستی آن را خاموش نکند ممکن است منجر به بروز حریق در فضاهای عمومی قطار شود.

چالش‌های موجود بر دتکتور مکنده دودی VESDA (ایرسمپلینگ) برای کاربرد در قطارها و ماشین‌های ریلی

تشخیص حریق در قطارها و ماشین‌های ریلی با چالش‌هایی روبرو است که ممکن است آن را مختل ساخته و از اطمینان به سیستم اعلام بکاهد. موارد زیر از مهم‌ترین این چالش‌ها هستند:

  • آلودگی: ذرات، گرد و غبار و دود ناشی از کارکرد موتور با اثر آلایندگی روی سیستم‌های متعارف تشخیص حریق ممکن است موجب عدم تشخیص مطمئن حریق و بروز آلارم‌های کاذب شوند.
  • جریان هوا: تهویه می تواند باعث جریان غیرقابل پیش بینی هوا و رقیق‌سازی دود شده، تشخیص حریق را برای سیستم اعلام سختتر کند. بعلاوه، حرکت قطار نیز ممکن است بر جریان هوا اثر گذاشته و موجب رقیق شدن دود شود.
  • سرویس و نگهداری: قطارها دائماً در حال کار هستند و در هر بار استفاده معمولاً حدود سی روز جابجایی دارند. بنابراین لازم است سرویس و نگهداری تجهیزات تشخیص حریق در آنها آسان باشد.

راه حل های چالش های موجود بر دتکتور مکنده دودی VESDA (ایرسمپلینگ) برای کاربرد در قطارها و ماشین‌های ریلی

یک قطار مسافربری معمولی میتواند بیش از 2000 مسافر را جابجا کند. تعداد بسیار بیشتری نیز در ایستگاههای قطار و اطراف سکوها حضور دارند. بنابراین در صورت وقوع آتش‌سوزی، اعلام سریع و هشدار بموقع برای حفظ جان افراد ضروری است.

تجهیزات اعلام حریق باتوجه به تعدد عوامل چالش‌زا در محیط‌های این چنینی، لازم است بطور تخصصی از تجهیزاتی برای تشخیص حریق استفاده شود که بتوانند وجود حریق را هم در فضاهای بسته و پنهان پر از ذرات و گرد و غبار و هم در فضاهای باز با جریان هوای غیرقابل پیش‌بینی تشخیص دهند. انتظار می‌رود رقیق شدن دود در محیط و حضور آلاینده‌های موجود در هوا روی عملکرد این سیستم‌ها بی‌تأثیر باشد تا بتوان از آنها در محیط‌های خشن و فضاهایی حاوی ذرات چربی و گرد و غبار بخوبی استفاده کرد.

دیده شده که استفاده از دتکتورهای متعارف نقطه‌ای در حضور جریان بالای هوا و آلاینده‌های محیطی در قطارها و ماشین‌های ریلی برای تشخیص مطمئن دود کارساز نیست. اما کاربرد دتکتور مکنده دود با تمام چالش‌های گفته شده می‌تواند تشخیصی مطمئن و سریع را بهمراه داشته باشد.

دتکتور مکنده دودی VESDA

VESDA مدتهاست با قابلیت هشدار حریق در سریعترین زمان ممکن، بعنوان بهترین سیستم مکنده تشخیص دود در بازار شناخته شده است.

VESDA، از مکنده‌های قدرتمندی استفاده می‌کند تا هوا را از ناحیه تحت حفاظت به درون محفظه تشخیص مکش کند. به این ترتیب حتی در حضور کمترین مقادیر دود، دتکتور با غلبه بر تأثیر جریان غیرقابل پیش‌بینی هوا یا جریان رقیق شده دود، توانایی تشخیص را دارد.

قبل از ورود نمونه هوا به محفظه تشخیص، آلاینده ها از آن فیلتر می شوند. این ویژگی بهمراه تکنولوژی VESDA با عنوان تکنولوژی مانع هوای تمیز، علاوه بر کاهش احتمال بروز آلارم‌های کاذب، عمر مفید دتکتور را نیز طولانی‌تر می‌کند.

دتکتور مکنده دودی VESDA (ایرسمپلینگ) قابلیت تشخیص بهنگام وقوع انواع حریق را هم در مراحل اولیه آتش‌سوزی که ممکن است سوختن بدون شعله صورت بگیرد و هم در هنگام رخداد آتش‌سوزی‌های بزرگتر همراه با شعله دارند. بعلاوه، می‌توان برای سیستم اعلام چند آستانه هشدار تعریف کرد تا پاسخ‌های مرحله‌ای برای مقابله با حریقی که بسرعت در حال پیشرفت است، صورت گیرد.

لوله‌های نمونه برداری در موقعیت‌های مختلفی قابلیت نصب دارند. سقف، حفره‌های زیرزمینی، داکت‌های کابلی، محلی میان ورودی هوای بازگشتی و همچنین قفسه‌های الکتریکی همگی از مواردی هستند که می‌توان برای نصب لوله‌های نمونه‌برداری در نظر گرفت.  علاوه براین، نمونه‌برداری از هوا را می‌توان در سیستم HAVC انجام داد تا تشخیص دود به سریعترین نحو ممکن صورت گیرد.

دتکتورها را می‌توان حتی در محلی جدا از ناحیه تحت حفاظت نصب کرد تا برای اموری مثل تست، نگهداری و تعمیرات قابل دسترس باشند. بعلاوه جهت پاسخ دهی سریعتر و دقیقتر سیستم به تهدیدات حریق، امکان هماهنگ‌سازی دتکتورها با سیستم مدیریت قطار (TMS) نیز وجود دارد.

مطالب مرتبط:
دتکتور مکنده در ساختمان های عمومی و دولتی , دتکتور مکنده در نواحی خارج از محدوده دمای عملیاتی , دتکتور مکنده در چاه آسانسور , دتکتور مکنده در محیط هایی با آلودگی بالا , دتکتور مکنده در اتاق های سرور , دتکتور مکنده در قطارها و ماشین های ریلی
مطالب دیگر:
گازFM200 , بیم دتکتور چیست , دتکتور مکنده , سیستم اعلام حریق , ایرسمپلینگ , اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور , کنتل پنل اعلام و اطفاء حریق , دتکتور شعله , دتکتور تونلی , دتکتور مکنده دود , کابل LHD

نوشته های مرتبط

کدام ساختمان های مسکونی الزام به نصب سیستم های اعلام حریق دارند؟

کدام ساختمان های مسکونی الزام به نصب سیستم های اعلام حریق دارند؟

سیستم اعلام و اطفاء حریق آشیانه هواپیما و محیط های پر خطر

سیستم اعلام و اطفاء حریق در ادارات و سازمانها

فهرست
WhatsApp chat